Rocznik Historii Sztuki — 22.1996

Kossowska, Irena: "Caprichos" Francisco Goyi: nowa forma cyklu w grafice

IRENA KOSSOWSKA

4. F. Goya, Capricho 10, „Miłość i śmierć"

kochanki . Tragikomicznej scenie lamentu mężczyzny w C9 artysta przeciwstawia w CIO patos cierpienia
kobiety rozpaczającej nad ciałem kochanka zabitego w pojedynku. Do zguby doprowadziła go zuchwałość
i archaiczne pojmowanie honoru.

Rycina Cli („Muchachos al avio") wyznacza przeskok tematyczny w ciągu obrazowym Caprichos.
Sceną ze szmuglerami Goya rozpoczyna penetrację obszaru bezprawia44. Do tematu łamania prawa nawią-
zuje postać wisielca w С12 („A caza de dientes")4\ W tym przedstawieniu istotne znaczenie ma również
motyw zabobonu i miłosnych czarów zapowiadający erotyczne podteksty kolejnych ogniw w strukturze
cyklu. W C13 („Estan calientes") Goya podejmuje krytykę żarłoczności i zachłanności zakonników, aluzyj-
nie nawiązując do ich seksualnej rozwiązłości46. W С14 („Que sacrificio!") wzmacnia erotyczne sugestie
poprzez wariantowe ujęcie motywu interesownego zawierania małżeństwa z C247. Przebiegłości panny młodej

43 CIO: Miłość i śmierć. „Widzicie tutaj kochanka z Calderona, który niezdolny do wyśmiania rywala, umiera w ramionach
ukochanej i traci ją przez swą zuchwałość. Nieroztropnie jest wyciągać szablę zbyt często".

44 Cli: Chłopcy do roboty. „Ich twarze i ubrania mówią jasno kim są".

4:1 С12: Polowanie na zęby. „Zęby wisielca są najbardziej skuteczne w czarach; bez tego składnika niewiele można zrobić.
Niestety, prości ludzie wierzą w takie bzdury".

46 Cl3: Są rozgorączkowani. „Tak się spieszą by to pożreć, że połykają gotujące się. Nawet w zażywaniu przyjemności
konieczny jest umiar i powściągliwość".

47 С14: Co za poświęcenie! „Tak się rzeczy mają! Narzeczony nie jest zbyt powabny, ale bogaty, i za cenę wolności nieszczę-
śliwej dziewczyny jest zdobyte zabezpieczenie dla głodującej rodziny. Taki jest świat".