Rocznik Historii Sztuki — 22.1996

Kossowska, Irena: "Caprichos" Francisco Goyi: nowa forma cyklu w grafice
„CAPRICHOS" FRANCISCO GOYI. NOWA FORMA CYKLU W GRAFICE

20. F. Goya, Capńcho 59, „I nadal nie odchodzą"

kowany podejmowanemu już wcześniej tematowi seksualnej rozwiązłości kleru . Wyeksponowana w roz-
grywającym się epizodzie strzykawka do lewatywy, którą mnich atakuje swego rywala w walce o kobietę,
miała w osiemnastowiecznej ikonografii erotyczne konotacje; z drugiej strony utożsamiana była z narzę-
dziem tortur stosowanym przez Inkwizycję; skojarzenie to podkreśla okrucieństwo zemsty zakonnika.

Śmiała diagonala upadającej płyty grobowej w C59 („Y aun no se van!", il. 20) zamyka serię wizji
rozpoczętą w C4 3 87. Symboliczny obraz zagłady upadłej moralnie ludzkości, spętanej przez przesądy i usi-
dlonej w pułapce własnych grzechów podsumowuje przesłanie wcześniejszych ogniw Caprichos.

W kolejnej sekwencji rycin C60-C71 Goya powraca do alegorycznej formuły obrazowania koncentru-
jąc się na motywie latających czarownic. Większość kompozycji w tej grupie powstała w pierwszej fazie
realizacji cyklu, lecz umieszczenie ich w końcowej części dzieła nadaje im dodatkowe odcienie znaczenio-
we. W C60 („Ensayos") scena nauki latania udzielanej przez doświadczoną czarownicę nowicjuszce, staje
się parafrazą epizodów profesjonalnego wtajemniczenia prostytutki88. W C61 („Volaverunt") Goya ukazuje
samoistną umiejętność latania kobiet traktując ją jako metaforę próżności i niestałości89. W C62 („Quien lo

86 C58: Połknij to psie. „Ten kto żyje wśród ludzi będzie wiecznie zirytowany. Jeśli chce tego uniknąć, będzie musiał odejść
i żyć w górach, lecz kiedy tam będzie, stwierdzi, że samotne życie to udręka". - Tragala jest pierwszym wyrazem „partyjnej" pieśni
hiszpańskich liberałów, w której wykpiwają absolutystów. Śpiewać Tragala znaczyło wyśmiewać kogoś, kto jest zmuszony zaak-
ceptować coś, co przedtem odrzucał.

87 C59:1 nadal nie odchodzą. „Ten kto nie zastanawia się nad niestałością fortuny śpi spokojnie otoczony niebezpieczeństwa-
mi; nie wie jak unikać krzywdy, która mu zagraża i nie ma nieszczęścia, które by go nie zaskoczyło".

88 C60: Próby. „Stopniowo robi postępy. Stawia właśnie pierwsze kroki i z czasem będzie wiedzieć tyle co jej nauczycielka".

89 C61: Uleciały. „Grupę czarownic służącą wytwornej damie za piedestał umieszczono tu raczej jako ozdobę niż z potrzeby.
Niektóre głowy są tak pełne łatwopalnego gazu, że nie potrzebują ani balonów, ani czarownic, by móc latać".