Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 2.1957

Miscellanea
Szemiothowa, Anna: Nieznana tetradrachma cesarza Augusta bita w Antiochii Syryjskiej

walający. W prawym otoku występuje ponadto monogram składający się z liter Y П (hypatos —
konsul) niżej litery IB = 12 (konsul po raz dwunasty). Godność konsula po raz dwunasty
August sprawował pomiędzy rokiem 5 a 3 p.n.e. (il. 1).

Na rewersie monety figuruje Zeus na tronie, obnażony do pasa, z chlamidą3 na kolanach,
zwrócony w lewo ; w wyciągniętej prawej ręce trzyma Nike, lewą opiera o długie berło. W le-
wym polu monogramy, pod kreską również monogram. Po bokach KAI САРОС 0EOY
YIOC. Całość otacza wieniec laurowy (il. 2).

Przedstawienie Zeusa jest wzorowane na sławnej rzeźbie Fidiasza przedstawiającej Zeusa
Olimpijskiego. Wyobrażenie to spotykamy na tetradrachmach Seleukosa I, założyciela dynastii

Tetra drachma cesarza Augusta

1. Awers. Głowa cesarza Augusta 2. Rewers. Zeus na tronie

Seleucydów (312-280), których stolicą była Antiochia syryjska. Występuje ono na monetach
tego władcy z powodu tego, że Seleukos I umieścił w świętym gaju Dafne koło Antiochii4
rzeźbę chryzelefantynową Zeusa, wzorowaną na arcydziele Fidiasza. Posąg ten odrestaurował
Antioch IV (175—164). Rzeźbę tę artyści sztanc menniczych interpretują w sposób dość
dowolny. Na niektórych okazach Nike wieńczy samego Zeusa, na innych ofiarowuje wieniec
zapaśnikom biorącym udział w zawodach (jak u Fidiasza). Tron Zeusa niekiedy posiada oparcie,
innym znów razem jest jego pozbawiony; chlamida raz otula tylko bose nogi boga, innym znów
razem jeden jej koniec jest zarzucony na ramię Zeusa; stopy są niekiedy wysunięte jedna przed

3 Chlamida — płaszcz.

4 A. Marcellus XX, 13. 1.