Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 10.1970

Hirsch, Olga: Rzeźby antyczne z Krzeszowic w Muzeum Narodowym w Krakowie
Kolekcja zgromadzona przez Potockiego została umieszczona, po prze-
budowie pałacu krzeszowickiego według projektu F. M. Lanciego w la-
tach 1850—1857, w tzw. „pokoju werandowym”, gdzie stworzono rodzaj
lapidarium. Wskazują na to odnalezione w archiwum, dotychczas nie-
znane fotografie z r. 1895 (fig. 80). Pierwszą informację o kolekcji podał
E. Chwalewik, omawiając zbiory sztuki znajdujące się w pałacu 11.
W okresie I wojny światowej dotarł doń P. Bieńkowski, jak świadczą
jego notaty, żadnego jednak zabytku nie opublikował12. Dopiero w latach
międzywojennych R. Gostkowski dokonał szeregu zdjęć fotograficznych
i opublikował fragment płaskorzeźby sarkofagowej 13. Wybuch wojny
przeszkodził Gostkowskiemu w dalszej pracy 14. W r. 1940 kolekcja została
wyrzucona przez Niemców z pałacu krzeszowickiego i złożona jako depo-
zyt w Muzeum Czartoryskich, gdzie przeleżała w magazynach bibliotecz-
nych do roku 1960, kiedy to zainteresowała się nimi prof. dr Maria
L. Bernhard, będące wówczas honorowym kuratorem Działu Sztuki Sta-
rożytnej Muzeum Narodowego w Krakowie. Wydobyte rzeźby przenie-
siono do nowych pomieszczeń magazynowych i rozpoczęto ich opracowy-
wanie w ramach prac Katedry Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego.

Z dotychczas przeprowadzonych studiów wynika, że w kolekcji jest
szereg interesujących obiektów przynoszących nowe elementy w bada-
niach nad oryginalną rzeźbą rzymską oraz zagadnieniem kopii.

Do najciekawszych obiektów rzeźby statuarycznej należy posąg Her-
mesa, będący kopią rzymską w typie Doryforosa Polikleta. Do takiego
twierdzenia upoważnia porównanie tego posągu z uznaną za najlepszą
kopią Doryforosa z Pompei. Typ bazy, na której ustawiony jest Hermes,
pozwala datować ten zabytek na 2. połowę w. II. W w. XIX dokonano
uzupełnień rzeźby przez dodanie głowy i rąk 15 (fig. 82). Posąg Zeusa 16
(fig. 81) mimo, że tylko niewielka jego część, mianowicie głowa i tors są
antyczne, jest niewątpliwie rzymskim przetworzeniem typu stworzonego

11 E. Chwalewik, Zbiory polskie, archiwa, biblioteki, gabinety, galerie, muzea
i inne zbiory pamiątek przeszłości w Ojczyźnie i na obczyźnie, Warszawa—Kraków
1926—1927, t. I A—M.

12 Notaty prof. P. Bieńkowskiego znajdują się w archiwum Katedry Archeologii
Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

13 R. Gostkowski, Bacchants romains sur un sarcophage de Krzeszowice,
(Eos XXXI, 1928, s. 321 nn).

14 R. Gostkowski przekazał wykonane przez siebie klisze Katedrze Archeologii

15 Nr inw. DMNK Cz. 1971. Dokładne opracowanie: O. Hirsch, Three Ro-
man Copies of Polycleitos Works in Roland (Mólanges offerts a Kazimierz Michałow-
ski, Warszawa 1966, s. 451—456).

16 Nr inw. DMNK Cz. 1945.