Muzeum Narodowe <Krakau> [Editor]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 12.1980

DOI issue:
Sprawozdania
DOI article:
Bezwińska, Jadwiga; Żygulski, Zdzisław: Sprawozdanie z działalności Muzeum Narodowego w Krakowie w latach 1974-1976
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Sprawozdanie z działalności Muzeum
Narodowego w Krakowie w latach 1974—1976

opracowała Jadwiga Bezwińska

Na wstępie odnotujmy te fakty i zdarzenia, które miały duży wpływ na
działalność instytucji w omawianym okresie.

Po złożonej na przełomie lat 1973/1974 rezygnacji z funkcji dyrektora,
sprawowanej przez okres jedenastoletni, Jerzy Banach przestał pełnić
w dniu 31 marca 1974 roku dotychczasowe obowiązki, pozostając nadal
kustoszem, kierownikiem Pracowni Ikonografii Krakowa. W dniu tym
przejął kierowanie Muzeum wicedyrektor do spraw naukowych i oświa-
towych Tadeusz Chruścicki, który 1 września 1974 roku powołany zo-
stał przez ministra kultury i sztuki na stanowisko dyrektora. Opuszczo-
ne przez niego stanowisko pierwszego zastępcy dyrektora i wice-
dyrektora do spraw naukowych i oświatowych objął w dniu 1 paździer-
nika 1974 roku Franciszek Stolot, dotychczas kustosz w Dziale polskiego
malarstwa i rzeźby do roku 1764.

Nastąpiło nadto kilka innych zmian na kluczowych stanowiskach
w Muzeum: 30 czerwca 1974 odeszła na emeryturę Helena Blum, kura-
tor Muzeum, kierownik Działu nowoczesnego polskiego malarstwa
i rzeźby oraz Działu rycin, rysunków i akwarel. Stanowisko to objął od
lipca 1974 Mieczysław Porębski, równocześnie dyrektor Instytutu Hi-
storii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. 1 października 1974 roku
zmarł nagle główny konserwator Muzeum, Andrzej Załuski; funkcja
głównego konserwatora powierzona została Teresie Marii Marek.

Istotnym korektom uległa struktura instytucji: w początkach 1974
roku, decyzją ministra kultury i sztuki, dotychczasowy oddział Mu-
zeum — Zamek w Wiśniczu (będący na etapie organizacji z powodu
prowadzonych tu gruntownych prac konserwatorskich) przekazany zo-
stał Ministerstwu Przemysłu Chemicznego i Kierownictwu Odnowienia
Zamku Królewskiego na Wawelu. Od tego momentu Muzeum Narodo-
we wyłączyło ze swego statutu i programu działania ten obiekt, przeka-
zawszy go wraz z dokumentacją nowym gospodarzom.

Przybył z kolei nowy ważny oddział Muzeum, mianowicie Muzeum
Karola Szymanowskiego w willi ,,Atma" w Zakopanem. Budynek
„Atmy" przekazany został Muzeum Narodowemu przez Warszawskie