Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 12.1980

Sprawozdania
Buyko-Dubrawska, Małgorzata; Zaborowski, Andrzej: Muzea podopieczne 1950-1975
Muzea podopieczne 1950—1975

Małgorzata Buyko-Dubrawska
Andrzej Zaborowski

W dniu 1 czerwca 1975 stan prawno-organizacyjny muzeów podopiecz-
nych w Bochni, Chrzanowie, Nowym Sączu, Rabce, Tarnowie i w Żyw-
cu uległ zasadniczej zmianie. Na mocy ustawy z dnia 28 maja 1975
o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa gospodarze no-
wo utworzonych województw nowosądeckiego i tarnowskiego podnieśli
do rangi muzeów okręgowych muzea w Nowym Sączu i Tarnowie,
którym podporządkowano muzeum w Rabce (obecnie woj. nowosą-
deckie) i w Bochni (obecnie woj. tarnowskie), jako podopieczne. Nad-
zór nad Muzeum w Chrzanowie (obecnie woj. katowickie) objęło Mu-
zeum Górnośląskie w Bytomiu, a nad Muzeum w Żywcu (obecnie woj.
bielskie) — Muzeum w Bielsku-Białej. Tym samym wygasła trwająca
z górą 25 lat (1950—1975) powinność, na podstawie której Muzeum Na-
rodowe w Krakowie spełniało rolę muzeum okręgowego dla wymie-
nionych wyżej placówek działających na obszarze dotychczasowego
województwa krakowskiego.

Zmiana ta skłoniła dyrekcję Muzeum Narodowego w Krakowie do
przedstawienia najważniejszych wyników działalności byłych muzeów
podopiecznych w okresie od roku 1950 do 30 maja 1975. Dla ścisłości
należy dodać, iż dzień 30 maja 1975 jako termin zaprzestania pełnie-
nia funkcji muzeum okręgowego jest datą umowną, gdyż faktycznie
Muzeum Narodowe wykonywało swoje obowiązki do końca roku 1975?
w ślad za cytowaną wyżej ustawą z dnia 28 maja 1975, minister kul-
tury i sztuki nie anulował zarządzenia z dnia 4 kwietnia 1967 w spra-
wie wyznaczenia Muzeum Narodowego w Krakowie jako muzeum okrę-
gowego, a tym samym nie zwolnił Muzeum Narodowego od powie-
rzonych obowiązków.

Rola Muzeum Narodowego w Krakowie jako muzeum okręgowego
dla placówek regionalnych województwa krakowskiego wiązała się
ściśle z aktem o doniosłym znaczeniu dla muzealnictwa polskiego. Na
początku roku 1950 nastąpiło upaństwowienie większości muzeów kra-
jowych, w tym również muzeów w Miechowie, Nowym Sączu, Rabce,
Tarnowie i w Żywcu h Nadzór nad pięcioma wspomnianymi placów-
kami zlecono Muzeum Narodowemu w Krakowie. Jego obowiązki obej-

n*