Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 12.1980

Sprawozdania
Bezwińska, Jadwiga; Żygulski, Zdzisław: Sprawozdanie z działalności Muzeum Narodowego w Krakowie w latach 1974-1976
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI MNK W LATACH 1974—1976

Mikołaj Kopernik, Jan III Sobieski, Fryderyk Chopin), a także dzieł
obrazujących polski krajobraz i obyczaje. Emblematem wystawy był
arras wawelski z alegorią Sławy. Pokazano 133 obiekty pochodzące
w większości z MNK, a także ze zbiorów muzeów narodowych w Poz-
naniu, w Warszawie i we Wrocławiu, z Państwowych Zbiorów Sztuki
na Wawelu, z Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Mu-
zeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu,
Muzeum Świętokrzyskiego w Kielcach oraz z kościoła Mariackiego i ko-
ścioła oo Bernardynów w Krakowie, wreszcie — wypożyczonych od
kilku współczesnych artystów.

Otwarcie wystawy poprzedziła szeroka akcja propagująca Polskę,
zorganizowana przez dziennik ,,Asahi Shimbun" wespół z Ambasadą
PRL w Tokio. Ekspozycji towarzyszył katalog, wydany w nakładzie
30 000 egzemplarzy, plakat oraz okolicznościowe ulotki rozesłane abo-
nentom ,,Asahi Shimbun". Zorganizowano uroczysty wieczór z odczy-
tem na temat historii Polski, wygłoszonym przez Zdzisława Żygulskiego,
oraz koncert chopinowski w wykonaniu Ikuko Endo, znanej pianistki
i laureatki Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.

Wystawę pokazano w czterech miastach Japonii. Otwarcie wystawy
w Tokio, w salach ekspozycyjnych domu handlowego Isetan, nastą-
piło 14 września 1974 w obecności księcia Hitachi, syna cesarza, oraz
ambasadora PRL w Japonii Zdzisława Regulskiego, przedstawicieli świa-
ta dyplomatycznego i licznych gości spośród tokijskiej elity kultu-
ralnej. Od dnia 10 października 1974 wystawę zaprezentowano w mieś-
cie Utsunomiya, w salach domu towarowego Ueno. Dnia 1 listopada
1974 nastąpiło otwarcie w Nagoyi, w salach domu towarowego Mei-
tetsu. Ostatnia prezentacja miała miejsce w Osace, w salach domu
towarowego Sogo, gdzie ekspozycja była czynna od 8 do 20 listo-
pada 1974. Każdemu wernisażowi towarzyszyły wywiady prasowe, wy-
stąpienia telewizyjne i odczyty ilustrowane przezroczami. Łącznie wy-
stawa była udostępniona przez 38 dni. Zwiedziło ją około 50 000 osób.
Przez cały czas pobytu w Japonii opiekowali się nią: Zofia Alberowa
i Zdzisław Żygulski. >

Dnia 4 lipca 1975, w salach ekspozycyjnych Muzeul de Arta w Buka-
reszcie otwarta została wystawa Portretul Polonez. Złożyło się na nią
96 dzieł malarzy polskich — portretów powstałych od 1. połowy XVI
do połowy XX wieku. Celem wystawy było zapoznanie zagranicznych
odbiorców z historią i swoistymi cechami malarstwa, a szczególnie
portretu polskiego, uchwycenie jego odrębności i prześledzenie związ-
ków zachodzących pomiędzy naszym a innymi europejskimi środo-
wiskami twórczymi. Zaprezentowane portrety pochodziły ze zbiorów
MNK oraz muzeów narodowych w Poznaniu i w Warszawie, Państwo-
wych Zbiorów Sztuki na Wawelu, Muzeum Górnośląskiego w Byto-
miu, Muzeum Historycznego m. Krakowa, Muzeum Uniwersytetu Ja-
giellońskiego w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Mazo-
wieckiego w Płocku oraz z Muzeum w Tarnowie.

Z okazji otwarcia wystawy jej rumuński organizator — Consiliul
Culturii ęi Educatiei Socialiste — wydał barwny plakat projektu Teo-
dora Moldayana oraz katalog opracowany przez Barbarę Miodońską,

8 — Rozprawy...

I