Muzeum Narodowe <Krakau> [Editor]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 12.1980

Sprawozdania
Buyko-Dubrawska, Małgorzata; Zaborowski, Andrzej: Muzea podopieczne 1950-1975
MUZEA PODOPIECZNE. ŻYWIEC

- 221

XVIII—XIX, ubioiy mieszczan żywieckich. Odrębny dział tworzyły za-
bytki sakralne, wśród których pokazano m.in. obrazy malowane na
desce — Zdjęcie z Krzyża (ok. 1450), Chrystus i św. Weronika (ok. 1550),
Wskrzeszenie Łazarza (ok. 1560), rzeźby w drewnie — m. in. Św. Anna
Samotizeć (ok' 1380), posążki św. św. Barbary i Katarzyny (ok. 1510)
oraz barokowe i rokokowe relikwiarze rzeźbione w drewnie i polichro-
mowane.

W części etnograficznej wystawy zgromadzono zbiory z zakresu kul-
tury materialnej (zbieractwo, łowiectwo, pasterstwo i hodowla zwierząt,
rolnictwo, rzemiosła wiejskie — obróbka włókna i tkactwo, obróbka
drewna, garncarstwo, stroje Górali żywieckich), z zakresu sztuki (ma-
larstwo na szkle, akwarele Franciszka Janeczki ze Sporysza, da^na
i współczesna rzeźba w drewnie) oraz plastyki obrzędowej związanej
z dorocznymi regionalnymi zwyczajami, nadto zabawki i zdobnictwo
bibułkowe. W ekspozycji zrekonstruowano wnętrze dawnej izby góral-
skiej z 2. połowy w. XIX, przy czym jej układ i wyposażenie jest oparte
na wnętrzu zabytkowej chałupy w Milówce (sprzęty, narzędzia, naczy-
nia, obrazy, ozdoby itp). Wystawę zamykał dział przyrodniczy obejmu-
jący eksponaty paleontologiczne (m. in. kości mamuta, szczęka nie-
dźwiedzia jaskiniowego) oraz kolekcje ssaków i ptaków występujących
w Żywiecczyźnie. Przedstawiony program ekspozycji utrzymał się w
swym zasadniczym zrębie do chwili obecnej.

6b. Wystawy czasowe

W latach 1960-—1975 Muzeum przygotowało lub współzorganizowało
około 50 wystaw czasowych, w tym m. in. następujące:

1962 — Wystawa dokumentów z lat okupacji hitlerowskiej w Żywiec-

czyźnie (przy współpracy ze Związkiem Bojowników o Wol-
ność i Demokrację w Żywcu)

1963 — Malarstwo, grafika i architektura Eugeniusza Andrzeja Jodlo-

wca (ze zbiorów autora)

1965 — Sztuka ludowa Żywiecczyzny i możliwości jej rozwoju (przy

współpracy z Wydziałem Kultury Prezydium Wojewódzkiej
Rady Narodowej w Krakowie)

1966 — Wystawa rzeźby w korzeniu (ze zbiorów prywatnych)

1967 — Rzeźba ludowa Żywiecczyzny

— Skarby Kremla (wystawa objazdowa Muzeum Narodowego w
Krakowie)

— Hafty i pierniki żywieckie, Stowarzyszenie Historyków Sztuki,
Oddział w Krakowie

1968 — Dawny Żywiec w obrazach (ze zbiorów własnych i prywat-

nych; wystawa urządzona w ramach obchodów siedemsetlecia
miasta)

1970 — I wystawa pokonkursowa rzeźby i zdobnictwa bibułkowego

1971 ■— Pokonkursowa wystawa gwiazd kolędniczych i masek obrzę-

dowych

— Wysfawa amatorskich prac plastycznych ,,Nasze hobby"

— II pokonkursowa wystawa zdobnictwa bibułkowego

1972 — Praga — Żywcowi, wystawa prac Pawła Lissy'ego