Instytut Historii Sztuki <Krakau> [Editor]
Sztuka Kresów Wschodnich: materiały sesji naukowej — 1.1994

DOI article:
Sito, Jakub; Hutter, Thomas [Ill.]: Warsztat rzeźbiarski Tomasza Huttera: zagadnienie rozwoju i promieniowania
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

Jakub Sito

licznych tu klasztorów i rezydencji. Warsztat był w zasadzie pozbawiony
poważniejszej konkurecji, a jednak przedstawiał wymagającym dysponentom
wszechstronną ofertę (snycerkę, stiuk, rzeźbę kamienną, w tym także w mar-
murze) i zarazem artystycznie ambitną, opartą o europejską edukaq'ę mistrza
i aktualne wzory. Miał więc wszelkie szanse rozwoju na bogatym, ale
w początku XVIII stulecia słabo „zagospodarowanym" przez rzeźbiarzy
terenie.

Dostępny materiał zabytkowy i archiwalny, a także — częściowa przy-
najmniej — znajomość mechanizmów rządzących sztuką w Rzeczypospolitej
XVIII w. i szerzej w Europie Środkowej, pozwalają przyjrzeć się szeregowi
zagadnień organizacji pracy artystycznej zespołu Huttera. Do najważniejszych
należą rozwój i funkcjonowanie warsztatu, zasięg oddziaływania i „długie
trwanie" wypracowanych przez mistrza wzorów, wreszcie recepcja jego twór-
czości przez innych rzeźbiarzy.

Szczęśliwie zachowana stosunkowo duża liczba archiwaliów, a dodatkowo
pewna łatwość pracy atrybucyjnej biorąca się z wysoce indywidualnej stylistyki,
zawsze czytelnej maniery rzeźbiarskiej i określonej wyobraźni projektowej
Huttera pozwoliły stwierdzić, że w ciągu zaledwie 20 lat rzeźbiarz wykonał prace
dla blisko 30 kościołów i pałaców w Małopolsce i Rusi Koronnej6. Prowadzenie
tak licznych, często równolegle realizowanych przedsięwzięć, wymagało utrzy-
mywania, szczególnie w czasie nasilenia prac, dużego warsztatu — wielo-
osobowego i rozbudowanego pod względem specjalności zawodowych.

Chcąc prześledzić rozwój i w miarę upływu lat rozbudowę warsztatu
Tomasza Huttera, należy dokonać choćby krótkiej charakterystyki stylowej
opartej o potwierdzone dzieła indywidualne — te najdojrzalsze i wzorotwór-
cze. Tomasz Hutter, ze swoją zagraniczną edukacją związaną, jak sądzę,
najpierw z rzeźbą południowoniemiecką pogranicza bawarsko-szwabskiego
początku XVIII w., a następnie rzeźbą krajów Korony Habsburskiej, przyniósł
na teren południowo-wschodnich obszarów Rzeczypospolitej zupełnie nową
stylistykę. Dominuje w niej swoisty monumentalizm formy, połączony z at-
letycznością figury ludzkiej i szczególną, zawsze czytelną, mięsistą budową
draperii (il. 9). W anatomii widoczna jest predylekcja do podkreślania ciężaru
i siły poprzez upozowanie i mocny modelunek muskulatury, tonowany jednak
zmysłem realizmu. Niekiedy, szczególnie w pracach kamieniarskich, wyczuwal-
na jest pewna, wyniesiona zapewne z pobytu w Austrii, klasycyzacja (il. 5).
Charakterystyczne, że ta stylistyka, mająca źródło w dość szczególnym typie
recepcji wzorów baroku włoskiego w krajach habsburskich, przeplata się
w dziełach Bawarczyka z typowym dla rzeźby południowoniemieckiej rysem
naturalistycznym, widocznym zwłaszcza w modelunku twarzy — mocnym,
o silnie znaczonych elementach anatomii jak oczy, nozdrza, zmarszczki,
o głęboko ciętym zaroście. Swoistym signum artysty są partie szat (il. 13)
przeważnie ciężkie, mocno cięte, sugerujące grubą, jakby mokrą, marszczoną
nieznacznymi garbkami tkaninę, które bądź ściśle opinają torsy, ramiona