Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 10.2000

DOI Heft:
Rozprawy
DOI Artikel:
Kandt, Kevin E.: Andreas Schlüter and Otto van Veen: the source, context, and adaption of a classicizing embelm for the tomb of Jakub Sobieski
DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.28185#0048
Überblick
loading ...
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
46

KEVIN E. KANDT

graphie prints had already been an important source for wooden and
stone sculpture in the late 16th and early 17th centuries throughout
Germany and the Baltic région - especially the Mannerist-style and

7. Andréas Schlüter and Workshop. Tomb of Stanislaw Danittowicz, (1692-94). Detail: Um
with Grotesque Mask. (Pre-war photograph)

for a general survey of 17th century graphie art see E. Rouir, Europàische Graphik ira 17.
Jahrhunderts, Cologne 1977. For prints used to this purpose, see: P. Jessen, Der Orna-
mentstich. Geschichte der Vorlagen des Kunsthandwerk seit dem Mittelalter, Berlin 1920
and his Das Barock, Meister des Ornamentstich, vol. 2, Berlin (1923); R. Berliner/G. Egger,
Ornamental Vorlageblatter des 15. bis 19. J ahrhunderts, (2nd ed.), vols. 1-3, Munich 1981;
G. Egger, Ornamentale Variationen des Manierismus, Vienna 1981; and E.-M. Hane-
butt-Benz, Ornament und Entwurf. O marnent stiche und Vorzeichnungen für das Kun-
sthandwerk vom 16. bis zum 19. Jahrhundert aus der Linel Sammlung fur Buch- und
Schriftkunst, Frankfurt/Main 1983. For the popular acanthus motif of the later 17th cen-
tury, see F. Rothe, Das deutsche Akanthusornament des 17. J ahrhunderts, Munich 1938.
And spécifie examples: F. Haskell and N. Penny, Pour l’amour de l’antique: La statuaire
gréco-romaine et le goût européen: 1500-1900, (rev. French ed.), Paris 1988, pp. 30-69.
 
Annotationen