Instytut Historii Sztuki <Posen> [Editor]
Artium Quaestiones — 10.2000

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KEVIN E. KANDT

graphie prints had already been an important source for wooden and
stone sculpture in the late 16th and early 17th centuries throughout
Germany and the Baltic région - especially the Mannerist-style and

7. Andréas Schlüter and Workshop. Tomb of Stanislaw Danittowicz, (1692-94). Detail: Um
with Grotesque Mask. (Pre-war photograph)

for a general survey of 17th century graphie art see E. Rouir, Europàische Graphik ira 17.
Jahrhunderts, Cologne 1977. For prints used to this purpose, see: P. Jessen, Der Orna-
mentstich. Geschichte der Vorlagen des Kunsthandwerk seit dem Mittelalter, Berlin 1920
and his Das Barock, Meister des Ornamentstich, vol. 2, Berlin (1923); R. Berliner/G. Egger,
Ornamental Vorlageblatter des 15. bis 19. J ahrhunderts, (2nd ed.), vols. 1-3, Munich 1981;
G. Egger, Ornamentale Variationen des Manierismus, Vienna 1981; and E.-M. Hane-
butt-Benz, Ornament und Entwurf. O marnent stiche und Vorzeichnungen für das Kun-
sthandwerk vom 16. bis zum 19. Jahrhundert aus der Linel Sammlung fur Buch- und
Schriftkunst, Frankfurt/Main 1983. For the popular acanthus motif of the later 17th cen-
tury, see F. Rothe, Das deutsche Akanthusornament des 17. J ahrhunderts, Munich 1938.
And spécifie examples: F. Haskell and N. Penny, Pour l’amour de l’antique: La statuaire
gréco-romaine et le goût européen: 1500-1900, (rev. French ed.), Paris 1988, pp. 30-69.
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