Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 12.2001

Rozprawy
Szeląg, Marcin: Kolekcje muzealne współczesnego malarstwa i rzeźby polskiej: analiza porównawcza zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi, Museum Narodowego we Wrocławiu i Muzeum Narodowego w Krakowie

MARCIN SZELĄG

skiego i instalacje Szewczyka. Apogeum zainteresowania sztuką lat 80.
przypadło jednak na wspomniany zakup z 1988 roku. Jego wyjątkowość
polegała również na tym, że zakupiono min. prace Chlandy, Ciecierskie-
go, Modzelewskiego i Pawlaka, co, stanowiło kontynuację określonej poli-
tyki kolekcjonerskiej wobec twórczości tych autorów, z drugiej natomiast,
jak w przypadku Bałki i Kruka, wprowadzano do kolekcji kompozycje auto-
rów jeszcze w niej nie reprezentowanych. Z perspektywy dzisiejszej prace
wymienionych artystów mają dla kolekcji znaczenie przełomowe.
Malarstwo i rzeźba lat 80. i 90. w kolekcji Muzeum Sztuki są przede
wszystkim reprezentowane właśnie przez twórczość Bałki, Chlandy, Cie-
cierskiego, Modzelewskiego, Kruka (il. 5), Pawlaka oraz Szewczyka (il. 6).
Zgodnie z wykształconą przez instytucję praktyką, kolekcjonowanie
skoncentrowane było na wybranych artystach. W ten sposób zaakcento-
wany został dorobek siedmiu osób, których sztuka ma szczególne miejsce
w zbiorach, określone również poprzez towarzyszące kolekcji obrazów
i obiektów przestrzennych rysunki, grafikę i fotografie. Jeśli bowiem
weźmiemy pod uwagę zbiory grafiki, rysunku i fotografii i zestawimy je
z kolekcją malarstwa i rzeźby, to zauważymy, że muzeum starało się po-
zyskać pewne większe całości prac tych artystów.

6. Andrzej Szewczyk, Bazylika - biblioteka, 1987