Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 6.1890

ΑΡΧΑΙΟΛ. ΔΕΛΤΙΟΝ.—ΕΤΟΣ 1890.—ΑΠΡΙΛΙΟΣ 69

καταδείκνυσιν, οτι επί τής αρχικής τοΰ Μαραθωνικού πεδίου
επιφανείας ειχεν επιστρωθή στρώμα άμμου χ α Χ α ζ ι α κ ή ς
( 0}ααΓζί§ ) καϊ επί τούτου έτερον εκ κροκαΧών μαρμαρυγιακού
σχιστολίθου, μετενεχθεν κατά πάσαν πιθανότητα εκ της παρα-
κείμενης παραΧίας, 8ιότι εντός του στρώματος τούτου ευρέθησαν
καϊ θαΧάσσια κογχύλια. Ό σχιστόλιθος δε ούτος, όστις υπό
της εττ' αυτού γενομένης πύρας κατέστη εΰθρυπτος, επαθεν υπό
τών υπογείως ρεόντων ύΒάτων τεΧείαν άποσάθρωσιν ( ν6Γ\νϊΐΙβ-
Γϋη§ ) και μετεβλήθη εν τη παρεΧεύσει δύω χιλιετηρίδων καϊ
πΧέον εις ψαμμώδες χώμα, εν ω ψήγματα μαρμαρυγίου.

Επίσης ουσιώδη αΧΧοίωσιν επαθον υπό τών υπογείων υδάτων
της ελώδοι>9 ταύτης χώρας και τά οστά τών Μαραθωνομά-
χων και ή μετ' αυτών αναμεμιγμένη σποδός, ώς και τινα τών
έζ όπτοΰ πηΧοΰ Χηκυθίων, εις μαΧακόν πάλιν μεταβληθέντων
πηλόν. Και εκ μεν της σποδού δι'εκπλύσεως άφηρέθησαν
τά εν αύτη υπάρχοντα όζυανθρακικά αλκάλια ( σόδα και πά-
τασσα), ύπελείφθησαν δε όζυπυριτιακά άλατα (^ϊβδβΙδβϋΓβ
δοΐΐζβ), εκ δε τών οστών απήλθε μέγα μέρος του όζυφωσφό-
ρ ο υ ( ΡΗοδρΗοΓδβϋΓθ ) καϊ άντ' αύτοΰ είσηλθεν όζυανθρα-
κ ι κ ή άσβεστος (Ιί,οΙιΙβηδδΐΐΓβ ΚβΙΙίβΓίΙβ). Τα υπογείως καϊ
εν πλησμονή ρέοντα ϋδατα της έλώδους ταύτης χώρας, ών ή πα-
ρουσία κατεδείχθη και ύττ' αυτόν τον τύμβον, δεν εΐνε χημι-
κώς καθαρά, αλλά φέρουσι πάντοτε εν εαυτοΐς ποσότητά τινα
όξυάνθρακος, καϊ όζυανθρακικής άσβεστου και ποΧΧάς
όργανικάς ουσίας, παραΧαμβανομένας εκ τών εν τω ελει σηπο-
μένων φυτών. Δια τών ζένων τούτων παραμιγμάτων ήδυνήθησαν
τά υπόγεια ύδατα ν1 άφαιρέσωσιν από τών υπό τον τύμβον
οστών μεγάΧην ποσότητα όξυφωσφόρου και νά κατακρημνίσωσιν
ε'7Γ αυτών όζυανθρακικήν άσβεστον. Τούτο καΧούσιν οί παλαιον-
τολόγοι άπασβέστω σι ν εΐνε δε φαινόμενον σύνηθες ή
κυκΧοφορία τοΰ όζυφωσφόρου από τοΰ ορυκτού βασιλείου
εις τόφυτικόν καϊ ζ ω I κ ό ν , καϊ από τούτων πάλιν εις
τό όρυκτόν.

*Αν δε καϊ ό τρόπος, καθ' ον ευρίσκονται εν τω ρηθέντι της
σποδού στρώματι τά οστά ταύτα, και τό σχήμα αυτών πείθου-