Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 6.1890

124 ΑΡΧΑΙΟΛ. ΔΕΛΤΙΟΝ. — ΕΤΟΣ 1890. — ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

εκείνον ογκον του επισωρευθέντος χώματος, τάφους αρχαίων χρό-
νων, ή 7Γ€7Γθίθησις αύτη ήγαγεν, ώς ώφειΧε, την Τενικήν Έφο-
ρβίαν εις την προτίμησιν της ερεύνης του τύμβου τούτου, ήτις
εϊτε θετικώς είτε αρνητικώς θα εΧυε τέΧος το ποΧυθρύΧΧητον ζή-
τημα αν είνε ή μη 6 τύμβος ούτος το ιχνημεϊον και 6 τάφος
τών κατά την εν Μαραθώνι μάχην ένδόξως πεσόντων 192 Α-
θηναίων.

'ΑΧΧ' ενταύθα ανάγκη είνε μικράς τίνος ιστορικής εισαγωγής
προς κατανόησιν της θέσεως του ζητήμχτος, του αν 6 τύμβος
δηΧ. ούτος ήτο 6 τών Μαραθωνομάχων, προ της διά της γενο-
μένης ανασκαφής εξακριβώσεο)ς του θετικού άποτεΧέσματος.

'ΑΧηθώς παράδοζον είνε, οτι ούδεις τών αρχαίων συγγραφέων
παρέδωκεν ημΐν ακριβές τι και θετικον περί του τάφου τών 192
Αθηναίων τών πεσόντων κατά την εν Μαραθώνι μάχην. Ό σύγ-
χρονος σχεδόν της μάχης ιστορικός Ηρόδοτος ουδέ μνείαν καν
ποιείται της ταφής τούτων, ουδέ της τών συν αύτοΐς πεσόντων
ΠΧαταιέων τε και δούΧων. Ό Θουκυδίδης (I, 34) ίστορών τά
της ταφής εν γένει τών πιπτόντων εν ταις μάχαις, μνημονεύει
και τών εν Μαραθώνι πεσόντων, τους όποιους δεν ένεταφίασαν
εϊς το δημόσιον σήμα « ο εστίν επι του καΧΧίστου προαστείου
της πόΧεως » ενθα εθαπτον τους εκ τών ποΧέμων, αλλ' εν Μα-
ραθώνι επι του τόπου τής μάχης, Χέγων επι Χέζει « εκείνων δε
διαπρεπή την άρετήν κρίναντες αυτού και τον τάφον εποίησαν ».
Ουδέν ομως αναφέρει περι τύμβου ή αΧΧου τινός επιτύμβιου
μνημείου άρκούμενος παραδόξως εις την Χέζιν «τάφος». Τόπε-
ριεργότερον όμως είνε οτι ούτε ό Παυσανίας παραδίδει σαφές τι
περι τούτου. Έν βιβΧίω Τ, 29, 4 μνείαν ποιούμενος και αυτός
τών « εξω τής πόΧεως» ιερών και μνημείων και δη τών κατά
την όδόν εις Άκαδημίαν, ενθα ύπήρχον οί τάφοι τών ένδοξοτέ-
ρων προσθέτει : « 'Έστι δε και πάσι μνήματα ~Άθηναίοις, όπό-
σοις άποθανεΐν συνέπεσεν εν τε ναυμαχίαις και εν μάχαις πε-
ζαΐς, πΧήν οσοι Μαραθώνι αυτών ήγωνίσαντο· τούτοις γαρ κατά
χώραν είσϊν οι τάφοι δι' άνδραγαθίαν ». 'ΑΧΧαχού δε {Ι, 32,
3),. εις τά περι Μαραθώνος Χέγει «τάφος δε εν τώ πεδίω
"Αθηναίων εστίν. έπ\ δε αύτώ στήΧαι, τά ονόματα τών άποθα-