Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 13.1977

Franckowiak, Franciszek: Krakowski ołtarz Dominikanów, jego treści i wygląd
10, Obrzezanie, fragment obrazu z ryc. 8 (fot. Z. Malinowski)

Treść tej sceny stanowi opisane w Dziejach
Apostolskich (2, 1—4) zstąpienie na ziemię Ducha
Św., tj. podkreślenie obecności Boga w ustano-
wionym co dopiero Kościele katolickim na ziemi.
Języki płonące nad głowami apostołów (ogień jest
tutaj symbolem jednoczącej siły, doskonałej jed-
ności, o której mówi św. Jan29), przynoszą po-
nadto aluzję do jego powszechności. Ludzie, prze-
pojeni odtąd jedną wiarą, znajdą się pod opieką
jednego Ducha Bożego i Marii Orędowniczki. Jej
centralna w naszej kompozycji postać sygnalizuje
uprzywilejowane miejsce Madonny w tym Koś-
ciele.

Koronacja Matki Boskiej

Temat koronacji Matki Boskiej przedstawiony
został przy pomocy często powielanego w XV w.
schematu koronowania przez Trójcę Św. w towa-
rzystwie dwóch istot anielskich (ryc. 16). Sche-
mat ten, jak pisze K. Kunstle 30, często występuje
zwłaszcza w późnogotyckich obrazach ołtarzo-
wych. Od XV w. „aktorzy” tej sceny nie tłoczą
się w ciasnej mandorli, lecz otoczeni chmurami

unoszą się na kolistym tronie wolnej przestrzeni
nieba, w której rozpostarto zasłonę podtrzymywa-
ną przez anioły. Koncepcję tę realizuje nasz obraz.

Bóg Ojciec (ryc. 17), Chrystus i Maria wyty-
czają formę trapezu, która sprawia wrażenie
zwartości przedstawienia. Kompozycji tego tra-
pezu podporządkowane też zostały sylwetki anio-
łów. Układ postaci koresponduje tutaj z zawar-
tością treściową tej sceny, tj. z aktem koronowa-
nia Marii przez „jedną w wielości” Trójcę Św.
Szczęśliwym pomysłem jest centralne usytuowa-
nie symbolu Ducha Św., który dzięki temu staje
się także treściowym łącznikiem w grupie trzech
głównych aktorów tego przedstawienia.

Zasłona trzymana przez istoty anielskie sta-
nowi nie tylko dekoracyjne wypełnienie tła obra-
zu, lecz ma również znaczenie symboliczne. Uży-
wana w średniowiecznych misteriach religijnych,
miała chronić przed widzami tajemnicę śmierci

29 Jan, 17, 21—23.

30 K. Kunstle, Jkonographie der christlichen
Kunst, I, Freiburg 1928, s. 572.