Modus: Prace z historii sztuki — 2.2001

Walczak, Marek: Czternastowieczne figurki jasełkowe w klasztorze Klarysek przy kościele Św. Andrzeja w Krakowie: uwagi o stylu, datowaniu, ikonografii i funkcji
7. Matka Boska, ok. 1350, fragment; Kraków, klasztor Klarysek, fot. S. Kłosowski

z Dzieciątkiem z Michle (obecnie Praga, Narodni galerie - dalej NG, ii. 16,
17)22, Znojma (Jihomoravske muzeum), Velkeho Mezifići, Hrabova i Bro-
umova (Broumov, Vlastivedne muzeum), rzeźba św. Floriana w austriac-
kim klasztorze Sankt Florian (il. 15) i figury apostołów z Veverske
Bityśky i z kościoła św. Jakuba w Brnie (Brno, Moravska galerie; tu także
figura Matki Boskiej o podobnej proweniencji), Chrystus Mąż Boleści
z klasztoru barnabitek w Pradze i herma relikwiarzowa św. Jerzego (oby-
dwie w Pradze, NG). Z grupą dzieł warsztatowych łączy się nieco luźniej
figury Matki Boskiej z Prostejova (Praga, NG), Dyśiny (Pilzno, Zapadoće-
ska galerie, il. 18), Touźimi, a także niezwykle ciekawą rzeźbę Chrystusa
Zmartwychwstałego w klasztorze Sankt Marienthal (Vallis B. Mariae)
koło Ostritz na Łużycach (il. 19). Za dzieła naśladowcy mistrza trzeba

22 Trzeba podkreślić, że figura z Michle została poddana gruntownej restauracji w w. XIX,
w trakcie której przerzeźbiono jej twarz, dodano brakującą lewą rękę oraz rączki Dzieciątka;
Por. G. Schmidt, Der „Ritter" von St. Florian und der Manierismus in der gotischen Plastik,
w: Festschrift Karl M. Swoboda zum 28. Januar 1959, Wien-Wiesbaden 1959, s. 255,
Przyp. 10.