Notae Numismaticae - Zapiski Numizmatyczne — 11.2016

Kronika / Chronicle
Woźniak, Mateusz: Kronika Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Narodowego w Krakowie (2015)

MATEUSZ WOZNIAK

oraz Pauliny Taradaj (złote 10 koron austro-węgierskich z 1897 roku). Wśród
monet podarowanych przez ks. Jana Koleckiego należy wyróżnić zespól srebrnych
i brązowych monet indyjskich wybijanych od III wieku p.n.e., a następnie
X-XVII-wieczne emisje sułtanów Ghazni i Delhi, monety Kompanii Wschodnio-
Indyjskiej z wieku XIX i monety Indii Brytyjskich z lat 1858-1947.
Kolekcja medali wzbogacona została dzięki darom złożonym przez
Pawła Burekowskiego (medale z okazji 100-lecia bitwy gorlickiej), Tomasza
Bylickiego, Lecha Kokocińskiego, Mirosława Kruszyńskiego, Paulinę Taradaj,
Adama Wojtkowiaka, a także Ministra Kultury Węgier, Polskie Towarzystwo
Numizmatyczne Oddział w Radomsku, Muzeum Ziemi Wieluńskiej oraz
Gesellschaft fur Internationale Geldgeschichte z Bad Konig. Wchodzący w skład
kolekcji medalierskiej podzespół „Medaliki religijne” powiększył się o niemal 50
obiektów, związanych głównie z ruchem pielgrzymkowym, pochodzących z daru
Mirosława Kruszyńskiego.
Niezwykle ciekawie rozwijała się także kolekcja pieniądza papierowego.
Niemal 250 XX-wiecznych banknotów z całego świata podarował Mirosław
Kruszyński, który w roku 2015 wzbogacił także zbiór pieniądza zastępczego,
przekazując 23 nowe obiekty. Systematycznie uzupełniał też naszą kolekcję
Bogdan Łęcki, członek Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego Oddział
Kraków, m.in. o ciekawe fałszerstwa banknotów okupacyjnych. Z kolei nieliczny,
ale systematycznie rozbudowywany zbiór papierów wartościowych wzbogacił się
o 12 akcji i obligacji polskich i zagranicznych z XIX i XX wieku, podarowanych
przez Andrzeja Podczaskiego. Wśród pozostałych darczyńców obiektów, które
zasiliły kolekcję pieniądza papierowego, należy wymienić: Annę Bochnak,
Patryka Adama Bodzka, Natalię i Łukasza Fyderek, Andę Jaworucką-Drath,
ks. Jana Kołeckiego, Mateusza Woźniaka oraz Państwową Wytwórnię Papierów
Wartościowych.
Do liczącego już niemal 7500 obiektów podzbioru „Varia” trafił kolejny
zespół żetonów oraz monet fałszywych, przekazanych głównie przez Mirosława
Kruszyńskiego (270 obiektów), ks. Jana Kołeckiego, Lecha Kokocińskiego, Rafała
Ciurkiewicza i Paulinę Taradaj.
Jak co roku Gabinet Numizmatyczny otrzymał przekaz od Narodowego
Banku Polskiego, w którego skład wchodziło 21 monet i banknotów z emisji 2014.
Biblioteka Gabinetu Numizmatycznego rozbudowywana głównie w drodze
zakupów powiększyła się także o najnowsze katalogi aukcyjne, przekazane przez
Adama Wojtkowiaka.
Wiosną 2015 roku otwarto dwie czasowe wystawy numizmatyczne -
23 kwietnia odbył się wernisaż pierwszej z nich, prezentowanej w sali wystaw
zmiennych w Pałacyku Czapskich i noszącej tytuł „Między Wschodem