Novensia: Studia i Materiały — 9.1997

Nekrologi
Biernacka-Lubańska, Małgorzata: Stefan Parnicki-Pudełko: 10 sierpnia 1914 -16 kwietnia 1994
STEFAN PARNICKI-PUDEŁKO
10 sierpnia 1914—16 kwietnia 1994

W dniu 16 kwietnia 1994 r. zmarł we Wrocła-
wiu wybitny uczony — badacz antyku prof. dr
Stefan Parnicki-Pudełko. Pogrzeb Profesora odbył
się na Cmentarzu Grabiszyńskim we Wrocławiu.
Wzięli w nim udział — oprócz Rodziny i Przyja-
ciół — przedstawiciele ośrodków badawczych
z Wrocławia, Warszawy i Poznania, w tym współ-
pracownicy i uczniowie.
Stefan Parnicki-Pudełko urodził się 10 lipca
1914 r. we wsi Majdan Stary na Lubelszczyznie.
Gimnazjum humanistyczne w Krasnym Stawie
ukończył w 1933 r. W okresie tym należał do
Związku Harcerstwa Polskiego, uprawiał sport
i turystykę, brał udział w wielu przedstawieniach
szkolnych i występach chóru; zainteresowania te
rozwijał nadal już jako student. W 1934 r. rozpoczął bowiem studia humanistyczne
na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie. Studia z zakresu filologii klasycznej
odbywał pod kierunkiem Ryszarda Gansinca, Stanisława Witkowskiego, Jerzego
Kowalskiego i Jerzego Manteuffla. Interesował się również archeologią klasyczną,
uczęszczając na zajęcia Edmunda Bulandy. Tok szeroko zakrojonych studiów
uniwersyteckich przerwał wybuch II wojny światowej.
Już we wrześniu 1939 r. Stefan Parnicki-Pudełko walczył w obronie Lwowa,
a po jego upadku powrócił do domu rodzinnego. Pracował w gospodarstwie ojca
oraz działał w konspiracji: w Armii Krajowej i Batalionach Chłopskich. Brał także
udział w tajnym nauczaniu w Wojsławicach.
Po zakończeniu wojny kontynuował studia na Katolickim Uniwersytecie
w Lublinie, uzyskując w 1946 r. magisterium na podstawie pracy „Quo modo
Homerus in poematibus suis colorem atąue formam rerum exprimif’.
Zaraz po ukończeniu uniwersytetu podjął S. Parnicki-Pudełko pracę w Katedrze
Archeologii Klasycznej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie pod kierunkiem prof.