Towarzystwo Naukowe <Lublin> / Wydział Historyczno-Filologiczny [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne — 27.1979

Lameński, Lechosław: Korespondencja Tadeusza Stryjeńskiego z Józefem Mehofferem w latach 1891-1900

LECHOSŁAW LAMElsfSKI

72 [289] [Kraków 1900 ?]
Kochany Panie!
Przepraszam najmocniej że zpóźniam się z odpowiedzią, ale zapew-
niam Pana że stało się to tylko z powodu że byłem ściągany to do Wiednia
to do Berlina a w Krakowie także pracy huk. W sprawie dekoracyi gma-
chu Towarzystwa Sztuk Pięknych zaszła decyzya w ostatniej chwili za-
mienić malowanie na płaskorzeźbę 106. Dla harmonji budynku rzeźba bar-
dzo płaska będzie daleko [290] szlachetniej, od najlepiej wykonanych malo-
wideł. Doświadczenie w całym świecie robione, uczy że na zewnątrz ma-
lowanie najmniej odpowiada, o tyle znowu odwrotnie wewnątrz jest tylko
malowidło na miejscu. Otóż wszyscy jednogłośnie orzekli że płaskorzeźba
będzie odpowiedniejszą i przyznaje się że i ja sam byłem i jestem tego zda-
nia że na zewnątrz lepiej zastosować [na tym list się urywa]

THE LETTERS OF TADEUSZ STRYJEŃSKI
TO JÓZEF MEHOFFER 1891-1900
Summary
Flere is the text of unpublished yet postcards and letters written by Tadeusz
Stryjeńska to Józef Mehoffer. They were written in the period when the architect
took the artist -— and also Stanisław Wyspiański — under his protection, or, actuałly,
a kind of artistic patronage. The contents of the letters supply a lot of interesting
data which help to understand morę fully and objectively the events which took
place in Kraków in the last decade of the 19th century so important to Mehoffer's
output. The correspondence also shows the person of Stryjeński, who turns out to
be not only an architect and building contractor, but also a consummate expert in
the problems of painting and a man with vast contacts in the artistic circles of
Poland and France.

108 Zmiana była spowodowana odrzuceniem przez komisję projektu Mehoffera.
Seweryn Bóhm, w liście przesłanym artyście do Florencji donosił: „Wszyscy zgodzili
się, że niespokojna, rozerwana kompozycja nie harmonizuje ze spokojem architek-
tury budowli, zestawienie kolorów razi dysonansami, a wyrażona myśl pozbawiona
jest ciągłości” (cyt. za: J. Puciata-Pawłowska. Józef Mehoffer. Wrocław 1969
s. 38). Komisja uznała również, że ze względu na warunki klimatyczne nieopłacal-
nym staje się wykonanie fryzu malowanego, który należy zastąpić płaskorzeźbionym.
Opracowanie nowego projektu, który następnie zrealizowano, zlecono J. Malczew-
skiemu.