Muzeum Narodowe <Krakau> [Editor]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

Skowronek, Stefan: Grupa greckich staterów wklȩsłych z. w. VI/V p. n. e.
x b.

2 b.

Ryc. i—2. Sybaris, srebrne statery, \ I w. p.n.e. Kraków, Muzeum Narodowe.

znaleźli w południowej Italii bardzo urodzajną ziemię, teren doskonale na-
dający się dla kolonizacji agrarnej.

Pierwszą i najstarszą kolonią achajską była tu Sybaris, założona nad
rzeką Krathis przez wychodźców z miasta Helike2). Dzięki niezwykłej w ze-
stawieniu z Grecją macierzystą urodzajności swego terytorium wyrosła
Sybaris bardzo szybko na najludniejsze i najbogatsze z miast greckich3:-.
Sybaryci szybko rozszerzyli swój obszar aż po Morze Tyrreńskie, gdzie
założyli szereg kolonii z Posejdonią na czele, o której pomyślności i rozkwicie
świadczą do dziś dnia ruiny wspaniałych świątyń. Dzięki otwartej przez
góry drodze do Laos i opanowaniu przez Sybarytów całej tej części brzegów
Morza Tyrreńskiego, towary wyładowane na brzegu Zatoki Tarenckiej
dostawały się z łatwością na okręty etruskie, czekające w portach Morza
Tyrreńskiego. Sybaris właśnie była miejscem przeładunku towarów przywo-
żonych przez kupców milezyjskich 4), i dzięki temu stawała się wielkim ryn-
kiem, w którym Wschód i Północ spotykały się z Italią i całym Zachodem.
Dodać należy, że przez długi czas Sybaryci nie zaniedbywali niczego, co by
mogło przyczynić się jeszcze do większego rozkwitu ich miasta. Oczywiście,

2) Strabo VI, i, 13.

3) Diodor XII, 9.

4) Herodot VI, 21.