Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

Skowronek, Stefan: Grupa greckich staterów wklȩsłych z. w. VI/V p. n. e.
gb. iob.

Ryc. 9—IO- Metapont, srebrne statery, ok. r. 550—-470 p.n.e. Kraków, Muzeum Narodowe.

takie państwa jak Egina, Ateny, czy Korynt zaczęły bicie monet od staterów,
których rewersy były wklęsłe, podobnie jak pierwsze elektronowe 7) monety
lidyjskie.

Najwcześniejsze monety miast greckicłi południowej Italii, które publi-
kujemy, są jednak pod tym względem niezwykle ciekawym zjawiskiem.
W połowie w. \ I zjawiają się w Sybaris, Krotonie, Metaponcie i innych
achajskich oraz niektórych doryckich miastach na tym obszarze wklęsłe
statery, bite techniką menniczą nie spotykaną nigdzie na innym obszarze
greckim. Mają one bardziej oryginalny charakter, niż jakiekolwiek inne
greckie monety. Każda z nich, jak widzimy, ma na rewersie takie samo
wyobrażenie jak na awersie, ale przedstawione w sposób wklęsły. Można by
przypuszczać, że takie statery wytłaczano na sposób wyrobów repousse, jednakże
bliższe przyjrzenie się a wersowi i rewersowi usuwa tego rodzaju przypusz-
czenie 8). Statery wklęsłe nie były wybijane jednym stemplem, którego nega-
tyw uwidaczniałby się na rewersie, lecz oddzielnymi dwoma stemplami, co
potwierdza choćby ten fakt, że na pewnych monetach Krotonu (ryc. 5 a, b)
spotykamy na rewersie odwrócony trójnóg, a na monetach Metapontu
(ryc. 9 a, b) widzimy odwrócony kłos. Dowodzi to odwrócenia stempla
przy wybijaniu. Stemple awersu i rewersu musiały być w momencie wybi-
jania osadzone dokładnie w ustalonym stosunku, gdyż w przeciwnym razie
krążki srebra uległyby napewno uszkodzeniu.

Miasta Wielkiej Grecji jak Sybaris, Kroton, Metapont oraz Kaulonia 9),

7) Elektron był mieszaniną złota ze srebrem o zawartości złota od 16% do 69%.

8) Ch. Seltman, Greek coins (A history of metalik• currency and coinage down to the fali of Hellenistic
kingdoms) London (1933), s. 76—79.

9) Head, op. cit. s. 92.