Muzeum Narodowe <Krakau> [Editor]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

Stankiewicz, Jan: Sekretarzyk z r. 1648 w Zbiorach Czartosyskich
warsztatów sprowadzając je bez żadnego cła4). Gdańsk był pośrednikiem
między polskimi amatorami zbytku a wytworami niemieckich rękodzieł
artystycznych. Również Wrocław, Norymberga i Augsburg, z którymi ku-
piectwo naszych miast utrzymywało stałe kontakty, miały zawsze duże pole
zbytu w Polsce.

Sekretarzyk będący przedmiotem niniejszej rozprawy jest przykładem
importowanego do Polski zagranicznego mebla w. XVII. Stosowanie okła-

Ryc. 61. Zabawa dzieci, płycina w drzwiczkach sekretarzyka z r. 1648.

dżin z kolorowego drzewa w zestawieniu z głęboką czernią bejcowanej na
kolor hebanu gruszki —jest nader charakterystycznym objawem mody ba-
rokowej, przeniesionej z architektury do rzemiosła artystycznego.

Związki z architekturą i innymi rodzajami sztuki wykazuje bezspornie
również kształt sprzętu. Otwarte szeroko drzwiczki szafki stojącej na specjal-
nym podwyższeniu, zwieńczonej na wzór ołtarza szczytem w kształcie przy-
czółka, wywołuje wrażenie tryptyku przeniesionego z wnętrza kościoła do
zacisza domowego 5). Iluzję tę jeszcze bardziej podkreślała tematyka płasko-
rzeźb zdobiących sprzęt, która łącząc sceny biblijne ze świeckimi jak gdyby
specjalnie w tym celu dobranymi, a związanymi z losami życia ludzkiego —■ * 3

4) Historia Polski (wyd. PAN), Warszawa 1955, s. 121.

3) A. Feulner, Kunstgeschichte des AIóbels, Propylaen V, 1927, s. 150.

I06