Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

Stankiewicz, Jan: Sekretarzyk z r. 1648 w Zbiorach Czartosyskich
miała na celu przeniesienie programu zwycięskiej kontrreformacji z kościoła
na teren życia prywatnego.

Opisywany sekretarzyk (ryc. 60) jest meblem szafkowym, przyściennym,
ze szczytem utworzonym z dwóch espwnic przerwanych w środku sterczyną
w kształcie wazonika. Dwuskrzydłowe drzwiczki zamykają wnętrze szafy zło-
żone z dwunastu szufladek, umieszczonych w dwóch rzędach po pięć w każ-
dym, przedzielonych w środku głęboką niszą, zakończoną dwiema szufladkami.

Ryc. 62. A. Bossę, L’Enfance, ryc. z cyklu Les Quatre Ages. Kraków, Muzeum Narodowe, Zbiory

Czartoryskich, R. 3693.

Na przyczółku zamykającym niszę środkową widnieje data „ANNO 1648“
umieszczona na herbowym kartuszu (ryc. 76). Obie strony drzwiczek, ścianki
boczne oraz frontowe płaszczyzny szufladek wypełnia bogata dekoracja sny-
cerska, wykonana techniką płaskorzeźby, od zewnątrz w czarno bejcowanej
gruszce a od wewnątrz w płycinach, sklejanych z kawałków różnokolorowego
drewna: jabłoni, cisu, gruszki, korowiny i innych bliżej nam nieznanych gatun-
ków drzew. Sprzęt został wykonany na podłożu z sosny o gęstych słojach.
Ramy drzwiczek oraz gzyms sporządzone z calca bejcowanej na czarno
gruszki połączono na węgłach zwykłymi czopami 6). Zawiasy oraz antabki
wykonano z mosiądzu złoconego; zamek jednoobrotowy, dwuspreżynowy.

6) F. Kuśmierski, Konstrukcja wyrobów drewnianych, Warszawa 1928, cz. I, s. 36.