Muzeum Narodowe <Krakau> [Editor]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

Stankiewicz, Jan: Sekretarzyk z r. 1648 w Zbiorach Czartosyskich
iest dość duża, była zarzucona od dawna w Skarbcu Puławskim, kiedy ią
odkrywszy, przeniosłam tę dawną i piękną pamiątkę do Domu Go-
tyckiego“ 7).

Z relacji Wacława Borejki wynika, iż cenniejsze sprzęty domowe normalnie
były przechowywane nie w domu, a w pomieszczeniach nazywanych skarb-
cami i tylko na czas pobytu gości wstawiano je do komnat, aby po ich odjeź-
dzie „wszystkie sprzęty pod byt gościa użyte“ odnieść do skarbca 8). Zwyczaj

Ryc. 64. A. Bossę. Śmierć bogacza, ryc. z cyklu La Parabole du Mauvais Riche et de Lazare.
Kraków, Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, R. 3692,

ten być może mający niegdyś zastosowanie i do naszego sprzętu, jak również
okoliczność przechowywania go w nieogrzewanym skarbcu mogły się między
innymi przyczynić i do tego, że okaz w chwili odkrycia go przez Izabelę
Czartoryską był już częściowo zdekompletowany i przed umieszczeniem go
w Domu Gotyckim musiał być poddany konserwacji. Należy przypuszczać,
iż prace konserwatorskie z pierwszej połowy w. XIX musiały objąć wymianę
ram drzwiowych oraz szczytu wieńczącego szafkę. O fakcie wymiany drzwi-
czek świadczą szyldziki na płycinach drzwiowych formy rokokowej, zupełnie
odmienne od autentycznych szyldzików zamykających płyciny bocznych

7) Katalog Domu Gotyckiego, t. 1, s. 77—78, Bibl. Czart., rkps. 2917.

8) M. Grabowski, Pamiętniki domowe, Warszawa 1845, s. 52.

IO9