Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 11.1976

[Od redakcji]
Poprzedni, X tom Rozpraw i Sprawozdań Muzeum Narodowego w Krakowie,
poświęcony sztuce starożytnej, ukazał się w roku 1970. Wydanie niniejszego,
XI tomu, zawierającego materiały do dziejów Muzeum i myśłi na temat przy-
szłości tej instytucji, z różnych przyczyn przeciągnęło się w czasie. Zebranie
i przygotowanie do druku odpowiednich opracowań było cełem trudniejszym do
osiągnięcia niż początkowo sądzono. W pierwszej części tomu zamieszczono
wypowiedzi osób pełniących przez długie lata funkcje kierownicze w Muzeum.
Okazało się przy tym, że uchwycenie chwili ledwie minionej jest niekiedy zada-
niem cięższym, niż przypomnienie przeszłości dawniejszej, której złoża są już
uporządkowane i w przekroju jasno zarysowane. Chcąc zachować historyczny
walor tych wspomnień, Redakcja nie wprowadziła poprawek w artykuły powstałe
nieraz przed dziesięciu laty. Pozostałą część tomu, oprócz sprawozdań, wypełniają
dwie obszerne rozprawy. Jedna z nich kreśli historię Muzeum Przemysłowego
w Krakowie — instytucji związanej z krakowskim Muzeum Narodowym,
druga dotyczy Zbiorów Emeryka Hutten Czapskiego — jednej z najbogatszych
fundacji na rzecz naszego Muzeum.

Przygotowanie tego tomu przypadło na okres przyspieszenia prac przy
budowie głównego gmachu Muzeum oraz modernizacji niektórych oddziałów.
Prace te przyniosą w rezultacie daleko idące zmiany w strukturze i funkcji
Muzeum, opublikowane materiały przynoszą więc ocenę ważnego etapu w jego
dziejach.

Redakcj a