Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 11.1976

Sprawozdania
Kusza, Marian: Działalność Zespołu naukowo-oświatowego w latach 1964-1974
Działalność Zespołu naukowo-oświatowego
w latach

Celem artykułu jest przedstawienie głównych kierunków, form i metod pracy
Zespołu naukowo-oświatowego Muzeum Narodowego w Krakowie, reali-
zowanej wśród społeczeństwa miasta Krakowa i województwa krakowskiego,
a w szczególności wśród młodzieży, w czasie od września 1964 do czerwca 1974.

Podstawowym zadaniem Zespołu jest upowszechnianie wiedzy o kulturze
artystycznej, zwłaszcza plastycznej, rozbudzanie i pogłębianie zamiłowań
do sztuki polskiej i obcej, opierając się głównie na zbiorach Muzeum Na-
rodowego w Krakowie i poprzez specjalnie przygotowywane wystawy oświa-
towe, eksponowane w placówkach kulturalno-oświatowych miasta i regionu.
Działalność ta stanowi także ważny instrument estetycznego wychowania
społeczeństwa.

Zadania powyższe wykonują pracownicy Zespołu (siedem osób), przy
współpracy z działami naukowymi, pracownią plastyczną i konserwatorską.
W Zespole naukowo-oświatowym zatrudnieni są historycy sztuki oraz jeden
historyk z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym. Kierownictwo Zes-
połu od roku 1964 sprawuje Marian Kusza.

Całokształt działalności oświatowej opiera się o roczne plany pracy obejmu-
jące okres roku oświatowego lub roku szkolnego od września do czerwca.
Są one dostosowane do planów pracy szkół, domów kultury, klubów i świetlic,
uwzględniając zamówienia tych placówek na określone formy działalności
muzealno-oświatowej.

Od kilku lat, na życzenie Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego
w Krakowie, prowadzi się po zakończeniu roku oświatowego bogatą działal-
ność wystawową w okresie sezonu wczasowo-turystycznego w powiecie myśle-
nickim i żywieckim.

Roczne plany pracy Zespołu naukowo-oświatowego obejmują następujące
akcje, za których realizację odpowiedzialni są poszczególni pracownicy
Zespołu:

— lekcje muzealne dla szkół podstawowych i średnich — Olga Łykowa
i Jadwiga Skupiewska

— wystawy oświatowe — Jan Schejbal do marca r. 1971, obecnie Małgo-
rzata Buyko-Dubrawska i Grażyna Bundzewicz