Muzeum Narodowe <Breslau> [Editor]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Editor]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 13.1983

DOI article:
Itman, Leszek: Józef Gębczak (1911-1979)
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

Wrocławiu poświęcił gromadzeniu, urządzaniu i wzbo-
gacaniu księgozbioru muzealnego dalece przekracza-
ły konwencjonalne obowiązki bibliotekarza. Jemu
zawdzięczamy stworzenie tego warsztatu pracy dla
wielu już pokoleń śląskich historyków sztuki (nie
tylko pracowników Muzeum), bo starania Józefa Gęb-
czaka sprawiły, że jest to najlepszy zbiór w zakresie
dawnej sztuki regionu. Józef Gębczak sam publiko-
wał niewiele, ale Jego pomoc bibliograficzna — a
więc udział — we wszystkich niemal powstających
we Wrocławiu pracach naukowych kolegów z Mu-
zeum, studentów czy konserwatorów, jest niezmie-
rzony. Nie było też wystawy czy katalogu muzeal-
nego, w których powstaniu Józef Gębczak nie słu-
żyłby swą wiedzą bibliograficzną (jej symbolicznym
wyrazem są ogłaszane przezeń kolejne Bibliografie
sztuki na Śląsku). Nieograniczenie poświęcał swój
czas wyszukując potrzebującym: książki, źródła iko-

nograficzne, archiwalia; między innymi dlatego pra-
cował zawsze w bibliotece do późnych godzin wie-
czornych.

Nie tylko wrocławskie Muzeum Narodowe i jego
pracownicy zawdzięczają bardzo wiele ofiarnej pracy
Józefa Gębczaka, szerokie jest grono ludzi, którzy
korzystali z Jego społecznego zaangażowania w spra-
wy kultury i nauki Wrocławia, był wszak przez sze-
reg lat prezesem i działaczem Wrocławskiego Oddzia-
łu Stowarzyszenia Historyków Sztuki, również spo-
łecznie pracował w Towarzystwie Miłośników Wro-
cławia. W tych kontaktach odznaczał się rzadką
skromnością i bezpośredniością, a jego skrupulatność
i bezinteresowność były przysłowiowe. Takim pozo-
stanie w naszej wdzięcznej pamięci.

Leszek Itman