Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 13.1983

Sprawozdania
Piątek, Józef: Muzeum Narodowe w Wrocławiu w latach 1974-1978
JÓZEF PIĄTEK (Wrocław)

MUZEUM NARODOWE WE WROCŁAWIU W LATACH 1974—1978

Rok 1978 zamyka okres trzydziestoletniej działal-
ności Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Jubileusz
działalności otwartej obchodzono uroczyście 23. XI
1978 r. Z tej okazji zorganizowano kilka imprez, z
których najważniejszą było otwarcie wystawy Kon-
serwacja zbiorów Muzeum Narodowego w latach
1948—1978, przedstawiającej dorobek Działu Konser-
wacji Zbiorów. Tak jak na dwudziestolecie i dwu-
dziestopięciolecie wydany został pamiątkowy medal

Dyrektorem Muzeum Narodowego był jak poprzed-
nio (od 1970 r.) dr Leszek Itman. Stanowiska kura-
torów zajmowali: dr Maria Starzewska (od 1970 r.),
dr Bożena Steinborn (od 1971 r.) oraz od 1 V 1977
mgr Józef Gębczak.

Działalność Muzeum Narodowego w latach 1974—
1978 cechowała, podobnie jak w latach poprzednich2,
przede wszystkim zapobiegliwość w zakresie wzbo-
gacania zbiorów, a równocześnie efektywne wzmo-
żenie ich opracowań. Bardzo szeroka działalność upo-
wszechniająca poprzez liczne wystawy charakteryzo-
wała w sposób łatwo dostrzegalny cały okres sprawo-
zdawczy.

W działalności wystawienniczej szczególnie wyróż-
nione zostały zbiory sztuki współczesnej, prezento-
wane na miejscu, w licznych ośrodkach krajowych
i za granicą, głównie w Republice Federalnej Niemiec.
Z ramienia Ministerstwa Kultury i Sztuki Muzeum
Narodowe było organizatorem czterech ekspozycji
polskich na dorocznych Festiwalach Sztuki Współcze-
snej w Cagnes sur Mer (Francja) w latach 1975—
1978. Również inne zbiory partycypowały w szeregu
wielkich ekspozycji zagranicznych jak np. w wy-
stawie Die Parler und die schóne Stil w Kolonii
(RFN) w 1978 r. Działalność wystawiennicza natra-
fiała jednakże na wiele utrudnień z powodu braku
właściwych możliwości lokalowych. Wielokrotnie za-
chodziła konieczność okresowych likwidacji wystaw
stałych, by w ten sposób uzyskać miejsce dla wy-
staw czasowych. Działalność wystawiennicza w Mu-
zeum Etnograficznym została zdecydowanie ograniczo-
na w związku z trwającym tam remontem kapitalnym
(1975—1978).

W zakresie opracowań wydatnie zaawansowane
zostały zwłaszcza te, które dotyczą zbiorów poszcze-
gólnych Działów. Ożywiła się znacznie działalność
wydawnicza (zob. aneks 4).

' Autorem medalu byl Józef Stasiński.

■ Sprawozdanie nawiązuje do analogicznych opracowań
tego samego autora za lata 1962—1966, 1967—1970 i 1971—1973
zamieszczonych w tomach IV, IX, X „Roczników Sztuki
Śląskiej".

Zabiegi o przejęcie na potrzeby Muzeum Etnogra-
ficznego kompleksu zabytkowych młynów na wy-
spach Słodowej i Bielarskiej zakończyły się niepo-
wodzeniem; w 1975 r. budynki zostały rozebrane.
Wszczęto natomiast zabiegi o utworzenie skansenu
budownictwa ludowego na terenie Lubiąża.

Zabytkowy kościół w Żórawinie pod Wrocławiem,
gdzie przewiduje się utworzenie Muzeum Manieryz-
mu, poddawany był, jak w latach poprzednich, do-
raźnym i ograniczonym zabiegom konserwatorskim.
Podobnie powoli prowadzono prace konserwatorskie
w kościele Św. Wincentego we Wrocławiu, gdzie w
przyszłości urządzona zostanie stała wystawa dawnej
sztuki śląskiej.

W zespole klasztornym w Lubiążu, w części zwa-
nej Pałacem Opata, kontynuowane były przez Pra-
cownie Konserwacji Zabytków prace remontowe,
zwłaszcza w zakresie zabezpieczeń i wzmocnień kon-
strukcyjnych. W 1974 r. przejęto szereg prowizorycz-
nie wyremontowanych pomieszczeń na potrzeby
Składnicy Muzealnej. W kilku wnętrzach urządzono
ekspozycje. Składnica Muzealna, działająca od 1975 r.
w sposób prawidłowy, przyczyniła się do wydatnego
rozładowania magazynów zbiorów w budynkach Mu-
zeum we Wrocławiu.

Oddział: Zamek w Bolkowie przekazany został w
1977 r. zgodnie z przynależnością terytorialną Urzę-
dowi Wojewódzkiemu w Jeleniej Górze.

W związku z wprowadzonym w 1975 r. nowym
podziałem administracyjnym kraju przestały działać
przepisy o roli i zadaniach Muzeum Narodowego, ja-
ko placówki okręgowej w stosunku do 13 podległych
dawniej muzeów regionalnych. W granicach woje-
wództwa wrocławskiego pozostało jedynie Muzeum
Miasta Środy Śląskiej (od 1972 r. w remoncie). Po-
wstały 3 nowe muzea okręgowe. Muzeum Okręgowe-
mu w Jeleniej Górze podporządkowane zostały: Mu-
zeum Ceramiki w Bolesławcu, Muzeum Przyrodnicze
w Cieplicach Sl.-Zdroju i Muzeum Tkactwa Dolnoślą-
skiego w Kamiennej Górze. Okręgowemu Muzeum
Miedzi w Legnicy podporządkowane zostały: Muzeum
w Chojnowie, Muzeum w Jaworze i Muzeum Bitwy
Legnickiej w Legnickim Polu. Okręgowe Muzeum w
Wałbrzychu objęło opieką Muzeum Filumenistyczne
w Bystrzycy Kłodzkiej, Muzeum Ziemi Kłodzkiej w
Kłodzku, Muzeum Dawnego Kupiectwa Śląskiego w
Świdnicy i Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowe-
go w Ziębicach. Z małymi wyjątkami muzea regio-
nalne zostały dobrze przygotowane do dalszej rozwo-
jowej działalności zarówno w zakresie swych pro-