Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 19.1983

Kornecki, Marian: Obraz "Tronującej Marii odzianej w słońce" i "Pietatis Domini" z kościoła w Szyku
5. Wizerunek fundatora tryptyku z Szyku, Marcina (?)
Lasockiego herbu Drużyna, fragment obrazu Tronu-
jącej Matki Boskiej z Dzieciątkiem i Pietatis Domi-
ni (fot. M. Kornecki)

sanym mieczem; przed nim wije się bande-
rola z inskrypcją dewocyjną8, poniżej gotycka
tarcza z herbem Drużyna (Szreniawa — odmiana
bez krzyża) (ryc. 5). Górna część tła złocona,
abstrakcyjna, wzorzysta, o bogatym motywie ro-
ślinno-kandelabrowym.

Należące do pierwotnej całości prawe skrzydło
dawnego tryptyku posiada malowidło dwustron-
ne. Awers (ryc. 7) podzielony jest na dwa nierów-
nej wielkości pola. Górne, obejmujące około 5/6
powierzchni, zajmuje stojąca postać św. Waw-
rzyńca, z atrybutami: rusztem i rozwartą książką;
tło — podobnie jak w opisanym obrazie — kraj-
obrazowe, z analogicznymi ornamentalnymi zło-
ceniami w partii nieba. Wąskie pole dolne, wy-
dzielone listewką, zapełnia siedem półpostaci śś.
Wspomożycieli (połowa dch ikonograficznego zesta-
wu), ze swymi atrybutami; są to: śś. Błażej, Acha-
cy, Pantaleon, Eustachy, Wit, Cyriak i Jerzy (ryc.
9). Rewers dzieli się na dwie kwatery z przed-

8 Dokładnego brzmienia inskrypcji nie udało się od-
czytać wobec silnego stopnia zniszczenia tej części ma-
lowidła.

6. Krajobraz z architekturą i sceną Nawiedzenia w tle
obrazu Matki Boskiej z .Dzieciątkiem i Pietatis Domi-
ni w Szyku (fot. M. Kornecki)

stawieniami z cyklu Mąki Pańskiej. Na górnej
Pojmanie Chrystusa z grupą postaci: pośrodku Ju-
dasz obejmujący Chrystusa, bliżej św. Piotr z
wzniesionym mieczem nad obalonym Malchusem,
po bokach i w głębi postacie zbrojnych (ryc. 8).
Na dolnej Ukrzyżowanie z Chrystusem na krzyżu
pomiędzy Matką Boską Bolesną i św. Janem
Ewangelistą, na tle rozbudowanego, górskiego
krajobrazu. Malowidła na skrzydle nie były prze-
malowane 9.

2. wies, parafia, kościół i problem

fundatora tryptyku

Szyk oraz sąsiednie Lasocice stanowiły w śred-
niowieczu własność rycerską. W końcu w. /XIV
należały do Mikołaja Miłoty z Chodynic i Dą-
browicy '(herbu Pilawa), od w. XV w posiadaniu
drużynitów; tym herbem pieczętowali się: Jakusz
z Lasocie (wzmiankowany w 1. 1406, 1419, 1441,
1443, 1446) i Stanisław z Lasocie (wzm. w r.

9 W opisie pominięto kolorystykę, jako mniej istotną
dla dalszych wywodów.