Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 22.1986

Gadomski, Jerzy: Imagines Beatae Mariae Virginis gratiosae: Małopolski typ Hodegetrii z XV wieku
9. Matka Boska z Dzieciątkiem, Pustelnik, kościół para-
fialny (fot. J. Gawłowski)

We Wrocieryżu koło Pińczowa (ryc. 10) 22.
Brosza ma tu kształt nietypowy i jest mniejsza,
taśmy obszycia ozdobiono' znaną już wicią roślin-
ną, włosy Marii i Chrystusa wyróżniają się ja-
snym, niemal żółtym kolorem, a fałdy czerwonej
tuniki układają się w kątowe załamania; plasty-
cznie modelowane tło i nimby dodano wtórnie, w
czasie jednego z odnowień w XVIII lub XIX
wieku.

Motyw wici roślinnej na obszyciach, pojawia
się jeszcze raz w Hodegetrii w kościele parafial-
nym w Wojkowicach Kościelnych ko-
ło Będzina (ryc. 11)23. W tym przykładzie zano-
tować trzeba zbliżony do równoległego bieg brze-
gów płaszcza poniżej prawej ręki Marii, może
zmieniony, podobnie jak długie, sięgające ramion
włosy Dzieciątka.

Cechy innego krakowskiego warsztatu z trze-
ciej ćwierci w. XV wykazują pionowo wydłużo-
ne obrazy w kościołach parafialnych w Kętach
(ryc. 12)24 i w Jazowsku koło Nowego Sącza

1|0>. Matka Boska z Dzieciątkiem, Wrocieryż, kościół pa-
rafialny (fot. M. Paciorek)

22 Wymiary lfiłl X '87 cm. Obraz konserwowany w la-
tach 1984—1985 przez M. Paciorka w Krakowie, z odsło-
nięciem pierwotnej warstwy malarskiej i pozostawieniem
Wtórnie założonych nimbów oraz tła.

23 Obraz konserwowany w r. 1956 przez K. Dąbrow-
skiego w Warszawie (K. Dąbrowski, „Dokumentacja
konserwatorska", Archiwum urzędu konserwatorskiego w
Katowicach) — zob. Mroczko, Dąb, o.c, s. 47, 51—52,

il. 17; Gadomski, Gotyckie malarstwo..., s. 37, 1122, dl. 95.

24 Wymiary 1Ł3 X 68 cm. Obraz konserwowany w r.
1968 przez Z. Stawowiak w Krakowie, m. ki. z usunięciem
przemalowań i wypełnieniem znacznego ubytku na pra-
wym barku Marii (wraz z broszą) — w formie uzupełnie-
nia nakładanego na obraz (Z. Stawowiak, „Dokumen-
tacja konserwatorska", Archiwum urzędu konserwator-