Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 28.1992

Smorąg Różycka, Małgorzata: Miniatury "Ewangeliarza Ławryszewskiego": Zagadnienie stylu
3. Mateusz Ewangelista, miniatura w Ewangeliarzu Ławryszew-
skim, fol. 95 (fot. A. Rzepecki)

typowych dla stylu tego malarza, należy uznać, że
przerwał on pracę przy dekoracji kodeksu.

WIZERUNEK MATEUSZA EWANGELISTY (ryc. 3)

Miniatura zajmuje całą powierzchnię karty. Ma-
teusz siedzi w wysokim fotelu o owalnym oparciu,
stopy wspierając na szerokim i wysokim podnóżku.
Lewą ręką przytrzymuje leżącą na pulpicie księgę,
w prawej, opuszczonej wzdłuż ciała, trzyma cienkie
pióro w wygiętych i szeroko rozstawionych smukłych
palcach. Na prawo od niego stoi stół z przyborami do
pisania. Głowa Mateusza, o wydatnej czaszce, jest
osadzona na szerokiej szyi. Twarz zbliżona w typie
do twarzy Jana, jest jednak łagodniejsza w wyrazie,
nos jest krótszy i szerszy, a oczy duże i nieco wypukłe

0 wyraźnych źrenicach. Proste, zaczesane do tyłu
włosy odsłaniają wysokie czoło, a krótka, jasna broda

1 wąsy okalają wąskie wargi. Mateusz ubrany jest
w długą tunikę oraz obszerny płaszcz przewiązany
w pasie, jednym końcem przerzucony od tyłu przez
lewe ramię. Liczne i nieregularne fałdy szat załamują
się ostro na kształt litery v, brzeg płaszcza zaś
wzdłuż pleców tworzy zygzakowatą Unię. Ponad
stołem i pulpitem wychyla się z wycinka “nieba anioł

— ukazany w półpostaci — trzymający otwartą
księgę. Cyborium zwieńczone kopułą z krzyżem,
stylizowane drzewo z koroną o wachlarzowatym
kształcie, na którym siedzi ptak, oraz zawieszona na
belkowaniu cyborium i przewiązana przez pień drze-
wa tkanina składają się na architektoniczne tło.

Miniatury Jana i Mateusza różnią się przede
wszystkim kanonem i układem postaci, a także ich
modelunkiem (por. ryc. 2 i 3). Jan jest wysoki
i szczupły, o spokojnych ruchach, natomiast Mateusz,

0 krępej i mocnej budowie, energicznie wychyla się
w stronę pulpitu z księgą opuszczając jednocześnie
prawą rękę, jakby właśnie przerwał pisanie. Szaty
Jana ściśle przylegają do ciała i tylko wokół nóg
układają się w obfitsze fałdy, u Mateusza niemal cała
ich powierzchnia jest pofałdowana. W miniaturze
Mateusza malarz jedynie zaznaczył przestrzeń, pod-
czas gdy w kompozycji z Janem dostrzegamy, wpraw-
dzie nieumiejętne, ale konsekwentne jej budowanie

1 dążność do zapełnienia całej powierzchni karty.
Wreszcie wizerunkowi Mateusza towarzyszy anioł
z księgą — w miniaturze Jana brak odpowiadającego
mu symbolu. Tak silnie zaznaczające się różnice nie
wynikają tylko z posługiwania się różnymi wzorami
ikonograficznymi, jakby na to wskazywał brak sym-
bolu Jana, ale reprezentują dwie odmienne maniery
artystyczne świadcząc, że wizerunki Ewangelistów są
dziełem dwóch malarzy, choć autor przedstawienia
Mateusza znał zapewne miniaturę Jana, na co wska-
zuje identyczna kolorystyka szat.

Bliski Mateuszowi typ postaci odnaleźć można
i w innych miniaturach Ewangeliarza. Prezentuje go
anioł w scenie Niewiast u grobu (ryc. 4) oraz Chrystus
w Rozmowie z Żydami (ryc. 5). Charakterystyczny dla
Mateusza kształt głowy osadzonej na szerokiej szyi
cechuje także Chrystusa i dwóch uczniów w Wiecze-
rzy w Emaus, Chrystusa i młodzieńca w scenie Napo-
minania w świątyni (ryc. 6), Chrystusa w Uzdrowieniu
przy Owczej Sadzawce (ryc. 7) oraz anioła przy grobie
(ryc. 8). W miniaturach tych dostrzegamy również
uderzające podobieństwo typów fizjonomii oraz mo-
delowania szat z charakterystyczną zygzykowatą li-
nią brzegu, podobnie jak u Mateusza.

Wyodrębnione wspólne cechy wizerunku Mateu-
sza Ewangelisty oraz miniatur: Wieczerza w Emaus,
Niewiasty u grobu, U zdrowienie przy Owczej Sadzaw-
ce, Rozmowa Chrystusa z Żydami, U zdrowienie niewi-
domego pozwalają łączyć te przedstawienia z jednym
malarzem. Chętnie gromadzi on postaci w wielo-
osobowych kompozycjach, umieszczając je najczęś-
ciej na pustym tle karty. W obrębie tej grupy można
wyróżnić dwa kanony sylwetki ludzkiej. Jeden chara-
kteryzuje się mocną budową i bryłowatością (Chrys-
tus, Mateusz, anioł), drugi — smukłością i pewnego
rodzaju bezcielesnością (niewiasty u grobu). Dłonie
o długich i szczupłych palcach, spotykane i w innych
miniaturach, tutaj ukazane w żywej gestykulacji,