Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Gesellschaft für Nützliche Forschungen zu Trier [Hrsg.]
Jahresbericht der Gesellschaft für Nützliche Forschungen zu Trier — 1872/​1873(1874)

DOI Artikel:
Nolte, ...: Ein unedirtes Werkchen des Erzbischofes Hetti von Trier
DOI Artikel:
Nolte, ...: Ein unedirter Brief des coblenzer St. Florinscapitel an seinen Decan
DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.43698#0064
Überblick
loading ...
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
58

1 Propterea autem factus ex muliere in hoc
sermone dicitur, ut confundantur heretici, qui
dicunt, illum natum fuisse per uirginem uel ex uir-
gine et non carnem accepisse de eius carne.
5 Credimus enirn Christum mammillas sanctae
(p. 268) Marie suxisse, sicut illa mulier in euange-
lio clamat: „Beatles uenter, qui te portauit,
et ubera quae suxisti“. Si ergo ubera Marie
suxisse illum dicamus, confiteri debemus
10 ex semine Marie esse conceptum, quia sicut
physici adfirmant, uterque liquor, id est
et semen et lac mulieris ex uno loco oriun-
tur et non est conueniens, ut illum negemus
ex semine mulieris esse conceptum, quem
15 a mulieris lacte credimus et confitemur
ablactatum. M. Quando diuinitas Christi
incarnata est, est ipsa in carnem conuersa,
ut desineret esse diuinitas, aut est caro
conuersa in diuinitatem, ut desineret
20 esse caro? zf Qui taliter intellegit, ut as-
seris, falsilogus hereticus esse conuincitur.
Non enim diuinitas in humanitatem est con-
uersa, ut ultra non esset diuinitas, neque caro
in diuinitatem, ut deinceps non esset caro;
25 set et diuinitas licet carnem susceperit,
uera et incommutabilis permansit diuinitas;
et licet caro suscepta sit a diuinitate,
tarnen uera et incommutabilis permansit
caro et propterea Christus est uerus deus et uerus

30 homo. M. Est diuinitas et humanitas
due persone an una? z/. Una tantum. Sicut
enim unusquisque homo ex carne et anima
(p. 269) constat; ita Christus ab ipso tempore in-
carnati-
onis unus ex diuinitate et carne
35 et anima constat. Una est ergo persona in Christo
intelligenda, non due. M. Est Christus
solummodo secundum diuinitatem deus, an etiam
secundum humanitatem? Aut est solummodo
secundum carnemhomo et non etiam secundum diui-
40 nitatem? z/. In hoc loco ut tibi satisfaci-
am, uerba sancti Augustini doctoris carissimi
respondeo. Cum enim ille de eo loco trac-
taret, ubi ait apostolus de Christo: „Sed
semetipsum exinaniuit formam serui
45 accipiens“ sic ait inter cetera: Ergo
quia forma dei accepit formam serui
utrumque deus, utrumque homo; sed utrumque
deus propter
accipientem deum, utrumque autem homo propter
accipientem hominem. M. Si igitur et huma-
50 nitas et diuinitas deus est uerus, uirgo Ma-
ria credenda est dei esse mater, sicut
est hominis et mater? z/. Omnino
dei genetrix dicenda est, sicut et gene-
trix hominis, quia dominus Jesus Christus
55 postquam in eius utero concipi et homo fieri
eoepit, verus fuit semper et deus.

P. S. Ich habe vorstehendes Werkchen Zeile für Zeile nach der Handschrift abdrucken lassen. Leider
fehlt für das geschwänzte e, welches jedoch nur einige Male z B. p. 259 Z. 7 das erste e in unaqueque,
p. 268, Z. 1, 3, 5 e in Marie und Z. 31 in persone; p. 269, 4 in due vorkommt, ein Zeichen.

Ein unedirter Brief des coblenzer St. Florinscapitel an seinen Decan.
Von Dr. Nolte.
Den folgenden Brief fand ich unter Actenstücken, welche auf das Baseler Concil sich
beziehen, und von denen ich im nächsten Jahresberichte die vollständige Processverhandlung
zwischen Ulrich von Manderscheid und Raban von Helmstädt wegen des trierischen Erzbisthums
veröffentlichen werde. Der Actenband war Eigenthum des späteren Cardinals und Brixener
Bischofes Nicolaus von Cusa. An ihn ist auch wohl der Brief gerichtet. Da nach den An-
gaben, welche bei Scharpff: „der Cardinal und Bischof Nicolaus von Cusa als Reformator
6 In suxisse steht x auf Rasur, es scheinen die Buchstaben es da gestanden zu haben. — 7—8 Luc.
11, 27. — 8 in suxisti ist t ab ead. aus s verbessert. — 11 fisici cod.; ferner ligor statt liquor cod. — 13
illut. cod. — 29 e (= est) cod., steht jedoch auf der Rasur von d. — 36 intelligendea cod., jedoch ist e vor
a ausradirt. — 38 vor secundum ist et ausradirt. — 41 s. August, de trinit. 1, 14. Man erwartet verbis. —
42 in eo ist e über der Zeile ab ead. beigefügt. — 43 seqq. Paul, ad Philipp 2, 7. — 45 sicut statt sic cod.
— 47 utrum homo, sed utrum deus cod,, vor utrumque homo findet sich bei August, noch et. — 53 dicende cod.
 
Annotationen