Modus: Prace z historii sztuki — 2.2001

Walczak, Marek: Czternastowieczne figurki jasełkowe w klasztorze Klarysek przy kościele Św. Andrzeja w Krakowie: uwagi o stylu, datowaniu, ikonografii i funkcji
(il. 19). W przypadku zachowanej w stanie pierwotnym fizjonomii św. Jó-
zefa uderza jej podobieństwo (zarówno en face jak z profilu) do głowy ryce-
rza w St. Florian, a szczególnie do rzeźby w St. Marienthal (il. 10, 15,
19) 9. W tym ostatnim przypadku zbliżona jest także klasa artystyczna fi-
gur, austriacki przykład jest bowiem niedościgniony i należy mu się za-
szczytne miano chef d'oeuvre w obrębie grupy warsztatowej. Sposób ucze-
sania włosów z symetrycznie umieszczonym przedziałkiem i trefienie bro-
dy wokół drobnych ust są tu bardzo podobne. Jedyna różnica to drobne
fałdki marszczące, w sposób prawie niewidoczny, czoło Św. Józefa. Ponie-
waż czoła rzeźb z warsztatu Mistrza Madonny z Michle są idealnie gład-
kie, trzeba zwrócić uwagę na inne dzieła, od których wywodzić się może to
rozwiązanie. Występuje ono przykładowo dość powszechnie w Nadrenii,
Frankonii i Bawarii. Podobne zmarszczenie czoła pojawia się tam nader
często i nadaje rzeźbom niezwykle charakterystyczny wyraz. Znajdujemy
je w posągach apostołów w katedrze w Kolonii (przywoływanych - jak
wiemy — wielokrotnie przez badaczy krakowskich figurek jasełkowych)40.
Można też wskazać na siedzącą postać św. Józefa wyrzeźbioną na tym-
panonie płd.-wsch. portalu kościoła Mariackiego w Esslingen (ok.
1335-1340)41, a także nieco późniejszą (ok. 1355) rzeźbę proroka w porta-
lu głównym kościoła Św. Wawrzyńca w Norymberdze42. Trzeba też dodać,
że w obydwu wspomnianych dziełach figury mają charakterystyczne
płaskie czapeczki, które bardzo przypominają nakrycie głowy krakow-
skiego św. Józefa43.

39 Ze względu na znaczenie tej rzadko publikowanej rzeźby dla dalszych rozważań przyta-
czam podstawową literaturę: Katalog der Ausstellung Alt-Lausitzer Kunst in Stadtmuseum
Bautzen, Bautzen 1935, s. 17, nr 4; G. Dehio, Handbuch der deutschen Kunstdenkmaler. Die
Bezirke Dresden, Karl Marx Stadt, Leipzig, Berlin 1965, s. 315; Hlobil (przyp. 23) passim; Zi-
sterzienserabtei St. Marienthal. Ein Fiihrer durch das Klaster, Leipzig, Heiligenstadt 1982, s.
73 (II wydanie, 1984, s. 75); H.-J. Krause, „Imago Ascensionis" und „Himmelloch". Zum
„Bild"-Gebrauch in der spdtmittelalterlichen Liturgie, w: Skulptur des Mittelalters. Funktion
und Gestalt, red. F. Móbius, E. Schubert, Weimar 1987, s. 324, il. 26-27; J. Tripps, Das han-
delnde Bildwerk in der Gotik. Forschungen zu den Bedeutungsschichten und der Funktion
des Kirchengebdudes und seiner Ausstattung in der Hoch- und Spdtgotik (II wyd.), Berlin
2000, s. 153, il. 54.

40 Por np. P. Clemen, H. Neu, F. Witte, Der Dom zu Koln, Dusseldorf 1937 (=Die Kunst-
denkmaler in Rheinprouinz, Hrsg. von P. Clemen, Bd. VI, Abt. III: Die Kunstdenkmaler der
Stadt Koln, Bd. I, Abt. III), s. 145-151, il. 105.

41 R. Suckale, Die Hofkunst Kaiser Ludwigs des Bayern, Miinchen 1993, s. 100-101.

42 J. Viebig, E. Eichhorn, G. Frenzel, E. Oellermann, G. Stolz, Die Lorenzkirche in Niirnberg
(=Die Blauen Biicher), Kbnigstein im Taunus 1990, s. 25.

43 Poprzeczne zmarszczki na czole to motyw właściwie „ponadstylowy". Przywołane
przykłady trzeba więc traktować wyłącznie jako „pars pro toto".