Modus: Prace z historii sztuki — 2.2001

Walczak, Marek: Czternastowieczne figurki jasełkowe w klasztorze Klarysek przy kościele Św. Andrzeja w Krakowie: uwagi o stylu, datowaniu, ikonografii i funkcji
Na odrębne omówienie zasługują dekoracje w formie metalowych apli-
kacji, które zdają się mieć duże znacznie dla prawidłowego odczytania
programu ideowego krakowskich rzeźb. Moim zdaniem nie ma powodu
wątpić w ich oryginalność, tak jak to czyniła Chadam-Bulanda48. Motyw
winnej latorośli ma oczywiście wymowę pasyjną. O wiele bardziej różno-
rodne skojarzenia niosą ze sobą pięciolistne rozetki umieszczone w dol-
nych częściach cokołów i na sukni Marii. Już Wilhelm Pinder wydając w r.
1922 pracę o średniowiecznej Piecie zwrócił uwagę na najwcześniejsze
rzeźbiarskie realizacje tego tematu dekorowane na cokołach dużymi
rozetami (szczególnie Pieta z Roettgen w Rhenisches Landesmuseum
w Bonn)49. Bez wahania uznał te aplikacje za symboliczne przedstawienia
rosae mysticae odnoszące się do hostii i do ran Chrystusa. Badania Wolf-
ganga Króniga ukazały, że zwyczaj dekorowania przedstawień Pieta roze-
tkami był powszechny i należy go wiązać z początkami modlitwy różańco-
wej50. Jego początków trzeba szukać w rzeźbie (szczególnie z kości słonio-
wej) nadmozańskiej i francuskiej XIII stulecia. Z czasem natomiast
motyw ów rozpowszechnił się i pojawiał w różnych działach sztuki51. We-
dle słów Jeffreya F. Hamburgera, w średniowiecznych przedstawieniach
róży „złączone zostały przeciwstawne sobie pojęcia, takie jak cierpienie
i miłość, ból i przyjemność, duchowość i seksualność"52. Siedząc artystycz-
ne przejawy późnośredniowiecznej duchowości w żeńskich klasztorach,
autor ten uznał róże za „doskonały przykład i instrument modlitwy, za-
równo obraz jak i środek, za którego pomocą czczone są obrazy"53. Pokazu-
je to doskonale tekst wizji, jakiej doznała w dzień Bożego Narodzenia

51 Przede wszystkim w metalowych aplikacjach trudno dostrzec cechy późnogotyckiej, „su-
chej" stylizacji. Realistycznie oddane, żyłkowane liście winnej latorośli podobne są raczej do
kamiennych liści pochodzących zapewne z dawnego portalu w kościele Franciszkanów w Kra-
kowie i datowanych na 1. tercję w. XIV; Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, t. IV, cz. II, 1
(przyp. 14), s. 129, il. 483.

52 W. Pinder, Die Pieta, Leipzig 1922, s. 6 („Der Geist der Mystik erzeugt mit der Inbrust
der Vergegenwartigung zugleich die Lust am Symbol. Gerne gibt man dem Sockel die fiinf-
blattrige rosa mystica golden auf blauem Grunde, Symbol der Hostie wie die Blutstrauben
auf Brust und Handen").

53 W. Krónig, Rheinische Vesperbilder aus Leder und ihr Umkreis, „Wallraf-Richartz Jahr-
buch" 24, 1962 (szczeg. rozdział: Rosetten. Bedeutung und Verbreitung, s. 146-165); tenże,
Ein Vesperbild im Schnutgen-Museum zu Koln mit einem Exkurs iiber die Bedeutung der Ro-
setten, „Wallraf-Richartz Jahrbuch" 32, 1970; ostatnio: H. van Os, The Art of Deuotion in the
Late Middle Ages in Europę, 1300-1500, Amsterdam-London 1994, s. 104, il. 31.

54 Krónig 1962 (przyp. 53), s. 151, 164.

55 J. F. Hamburger, Nuns as Artists. The Visual Culture of a Medieval Conuent, Berkeley,
Los Angeles, London 1997, s. 66.

56 Tamże, s. 75.