Notae Numismaticae - Zapiski Numizmatyczne — 11.2016

Artikuły / Articles
Woźniak, Mateusz; Błońska, Diana: Numizmatyka w badaniach naukowych i działalności Feliksa Kopery

DlAN.A BtONSKA. MATEUSZ WOZNIAK

as controversial and caused the closing of the exhibition for many years, as well as
the loss of the provenance details for some of the items. Feliks Kopera’s tenure as
director was a period of continual improvement and restoration. This is also true of
his involvement with numismatics; one of his last endeavours was the inauguration
in June 1949 of the permanent exhibition of coins and medals at the National
Museum, in continuation of the original exposition of 1905.
KEY WORDS: Feliks Kopera, Numismatic Society in Kraków, National
Museum in Kraków, Emeryk Hutten-Czapski Museum
ABSTRAKT: Feliks Kopera (1871.1952) jest postacią niezwykle ważną dla
historii Muzeum Narodowego w Krakowie, którym zarządzał przez niemal 50 lat.
Był wybitnym historykiem sztuki i kultury, jednym z prekursorów współczesnej
muzeologii, konserwatorem, dydaktykiem, autorem licznych prac naukowych
i popularyzatorem wiedzy. Niniejszy artykuł dotyczy roli numizmatyki w jego życiu
i działalności. Zainteresowanie tą dziedziną nauki widoczne jest już w pierwszych
pracach naukowych Kopery, pisanych podczas studiów uniwersyteckich, oraz
w bardzo silnym zaangażowaniu w krakowski ruch numizmatyczny. Przez
ponad pól wieku był on aktywnym członkiem Towarzystwa Numizmatycznego
w Krakowie, a w latach 1900-1908 redaktorem wydawanych przez nie Wiadomości
Numizmatyczna-Archeologicznych, W późniejszym okresie nie zajmował się już
badaniami nad numizmatyką tak aktywnie, niemniej była ona stale obecna w jego
życiu. To między innymi dzięki jego staraniom zbiory Muzeum powiększyły się
o bezcenną kolekcję Emeryka Flutten-Czapskiego (1828 1896). Z kolei współpraca
z Towarzystwem Numizmatycznym zaowocowała kilkoma przedsięwzięciami,
z których najbardziej spektakularnym był polsko-belgijski projekt polegający
na wystawach wzajemnych - polskiego medalierstwa współczesnego w Belgii
(1933) i współczesnych medalierów belgijskich w Krakowie (1935). Bezwzględna
ochrona kolekcji była motywem działań Kopery podjętych w związku
z zagrożeniem pierwszą i drugą wojną światową, które w wypadku kolekcji
numizmatycznej ocenione zostały jako co najmniej kontrowersyjne i spowodowały
wieloletnie zamknięcie ekspozycji oraz utratę proweniencji części obiektów. Okres
zarządzania Muzeum przez Koperę to ciągle naprawianie i odbudowywanie. Nie
inaczej było w wypadku numizmatyki jednym z ostatnich jego przedsięwzięć
okazało się otwarcie w czerwcu 1949 r. stałej wystawy monet i medali, będącej
kontynuacją pierwszej ekspozycji z 1905 r.
SŁOWA KLUCZOWE: Feliks Kopera, Towarzystwo Numizmatyczne
w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum im. Emeryka Flutten-
Czapskiego