Novensia: Studia i Materiały — 20.2009

Dyczek, Piotr: Wstęp
WSTĘP

Kolejny tom rocznika poświęcamy dwóm tematom: badaniom nad ceramiką
antyczną oraz problemom osadniczym. Wraz z rozwojem prac archeologicznych
i poszerzeniem międzynarodowej współpracy naukowej - w ramach programów
Unii Europejskiej Culture 2000 oraz Central Europę - przez Ośrodek Badań nad
Antykiem Europy Południowo-Wschodniej, poszerzeniu o nowe obszary i tematy
badawcze wzbogacone zostają także opracowania zamieszczone w Novensia.
W oddawanym do rąk Czytelników tomie artykuły dotyczą już czterech obszarów
geograficznych: Italii oraz Czarnogóry, Bułgarii i Rosji, gdzie Ośrodek prowadzi
intensywne badania wykopaliskowe.
Zastosowanie nowych, interdyscyplinarnych metod badawczych pozwala na
uzyskanie odpowiedzi na wiele bardzo ważnych pytań. W badaniach archeolo-
gicznych prowadzonych na obszarze miast antycznych najbardziej przydatna
okazuje się geofizyka, która umożliwia sprawdzenie hipotez badawczych i wybra-
nie najlepszych metod pracy. Ma też tę zaletę, że dzięki niej możemy rozpoznać
problem bezinwazyjnie, a w przypadku odkrywanych obiektów - wcześniej przy-
gotować najlepsze metody konserwacji terenowej. Z kolei badania ceramolo-
giczne w istotny sposób ułatwiają udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące
proweniencji, problemów technologicznych, warsztatów produkcyjnych itd., na co
nie zawsze pozwalają tradycyjne metody archeologiczne.
W badaniach prowadzonych przez Ośrodek coraz częściej stajemy przed
problemami analizy osadniczej. Uzyskiwane w rezultacie wykopalisk wyniki
często każą nam zmieniać utarte poglądy, są zarazem doskonałym materiałem do
dokonywania sytnez i uchwycenia podobieństw oraz różnic. Z każdą kolejną
kampanią ulega poszerzeniu nasza wiedza, z każdą kolejną kampanią przybliżamy
się do uzyskania wierniejszego obrazu starożytności klasycznej.
W obecnym tomie wprowadzamy osobną część zatytułowaną „Xenia”.
Będziemy w niej zamieszczać referaty, które na zaproszenie Ośrodka wygłoszą
goście, głównie zagraniczni. Jakkolwiek forma tych artykułów, z naturalnych po-
wodów, będzie zdeterminowana dydaktyką, to jednak sądzimy, że mogą one być
przydatne wielu Czytelnikom.
Zachęcamy również, przede wszystkim młodych pracowników nauki i nie tylko
archeologów, do umieszczania swoich artykułów w punktowanych od ubiegłego
roku Novensia. Będą one publikowane niezwłocznie po uzyskaniu pozytywnych
recenzji w Radzie Naukowej Ośrodka.

Piotr Dyczek