Novensia: Studia i Materiały — 20.2009

Tomaszewska, Grażyna: Osadnictwo wiejskie w północno-wschodniej Italii od IV do połowy VI w.
Grażyna Tomaszewska
Warszawa

OSADNICTWO WIEJSKIE W PÓŁNOCNO-WSCHODNIEJ
ITALII OD IV DO POŁOWY VI W.

Abstract: The rural settlement in the Nord-East Italy was submitted many changes between
the 4th and the 6th century. This article presents first of all the results of the study of the
Late Roman settlement-points distribution. The study of this distribution lets to know
better the use and the importance of roman roads in this area in Late Roman period.
The number of the settlement-points was significantly lower in the 6th century than 150
years before. The reason of the agri deserti is not the decrease of population. In this
period the model settlement in the rural areas was changed: from the numerous and
little villages to the sparse and bigger villages. The Barbarians who came in Nord-East
Italy in Late Roman period had not the important influence on the situation in the rural
areas.
Key words: Rural settlement in the Nord-East Italy.
Badania osadnictwa wiejskiego w Italii nie należą do najłatwiejszych,
zwłaszcza gdy dotyczą okresu późnoantycznego*. Przyczyn tego jest wiele. Jedną
z nich jest niedostatek badań wykopaliskowych na stanowiskach późnoantycznych
o charakterze wiejskim. Mimo coraz większego zainteresowania problematyką
przemian tego okresu oraz niewątpliwą intensyfikacją prac terenowych
prowadzonych w miastach, nadal dużą niewiadomą dla badaczy pozostaje
sytuacja na późnoantycznej wsi. Niestety, obecnie dysponujemy dość skromną
liczbą dobrze przebadanych i opublikowanych stanowisk, przede wszystkim
osadniczych. Należy także pamiętać, że rozwój badań i piśmiennictwa w pół-
nocno-wschodniej części Włoch jest nierównomierny z uwagi na odmienne
podejście naukowe oraz różne możliwości czterech funkcjonujących na tym
obszarze regionów. Dlatego niewielu badaczy podejmuje studia i opracowania,
których problematyka wykraczałaby poza współczesne podziały administracyjne.

Artykuł opracowano na podstawie pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem
prof. dr hab. Iwony Modrzewskiej-Pianetti i przedstawionej w Instytucie Archeologii
Uniwersytetu Warszawskiego w 2007 r.