Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 13.2014

Barylewska-Szymánska, Ewa: Przyczynek do sytuacji materialnej gdańskich rzeźbiarzy w XVIII w.
z budynkami gospodarczymi i latryną. Nawet podłogi w tak podrzędnych
pomieszczeniach jak drewutnia wykonano z płyt kamiennych20.
Nie może więc dziwić, że dom i za-
budowania gospodarcze starsi cechów
murarzy i cieśli wycenili na wysoką
kwotę 14 tysięcy florenów21. Tym-
czasem nie były to jedyne należące
do Stritzkiego nieruchomości, wszak
wspomniana wcześniej pracownia zo-
stała oszacowana na 1400 florenów.
Ogrodzony teren, na którym znajdował
się spichlerz wzniesiony w konstruk-
cji szkieletowej, mieszczący szlifier-
nię, niewielki ogród z podpiwniczoną
altaną oraz szopą na materiały wart
był zgodnie z oceną starszych cechu
3500 florenów22. Wszystko to sprawia,
że z całą pewnością możemy powie-
dzieć, że mistrzowi Stritzkiemu wiod-
ło się zupełnie dobrze. Same nieru-
chomości dziesięć lat po jego śmierci
były warte 18 900 florenów. Możemy
przypuszczać, że również wyposażenie
domu miało sporą wartość, niestety
nie dysponujemy żadnymi informacja-
mi na ten temat.
Zajrzyjmy teraz do izby zamieszkiwanej przez Daniela Eggerta. Niestety,
nie jesteśmy w stanie podać wartości należących do niego przedmiotów, gdyż
sporządzony inwentarz nie zawiera ich wyceny, możemy jednak ocenić,
że umeblowanie będące w posiadaniu Eggerta było bardzo skromne. Skła-
dały się na nie niedrogie sprzęty, z których część była malowana zieloną
farbą. W inwentarzu wszystkich mebli wyliczono niewiele - cztery stoły,
łóżko z firankami, dwa kantorki, sześć krzeseł oraz ławkę do umieszczenia
miednicy i sprzętów higienicznych.

II. 5. Kominek z domu Stritzkiego przy Szafami 3,
fot. Bildarchiv Foto Marburg

wiele do życzenia, mimo że objęto go ochroną konserwatorską. Wojna przyniosła definitywny
kres jedynemu znanemu domowi własnemu gdańskiego rzeźbiarza. Niektóre wnętrza domu
ze wspaniałą dekoracją sztukatorską sufitów, piecami i kominkami są znane z archiwalnych
fotografii (zob. Bildarchiv Foto Marburg). Po drugiej wojnie światowej dom wprawdzie odbu-
dowano, jednak zmieniono układ wnętrz, a nie tak dawno przebudowano go na hotel.
20 AP Gdańsk, 300, 58/64, s. 51-53, wycena domu Stritzkiego.
21 Podczas publicznej licytacji w 1764 r. osiągnął on nawet cenę 17 tysięcy florenów.
22 AP Gdańsk, 300, 58/64, s. 55-56, wycena spichrza ze szlifiernią usytuowanego „am
Zimmer-Hofe” i innymi zabudowaniami.