Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 13.2014

Barylewska-Szymánska, Ewa: Przyczynek do sytuacji materialnej gdańskich rzeźbiarzy w XVIII w.
tuje na nim jedną ze swych prac wyko-
nanych zapewne w wosku - płaskorzeźbione popiersie mężczyzny Przyglądając
się uważniej rysunkowi, spostrzeżemy,
że szlafrok Du Buta jest sfatygowany,
a z tyłu nosi ślady rozdarcia. Dodajmy
do tego jeszcze skargi kierowane przez
rzeźbiarza do Chodowieckiego na temat
niewielkiej liczby zleceń i nikłego zainteresowania władz miasta mecenatem. Du
But na poparcie swojej opinii przytoczył
opowieść o tym, jak to namówiony przez
rajcę Schwartza wykonał portret burmistrza Carla Groddecka33. Gotowe dzieło
przedstawił burmistrzowi. Jakież musiało
zdziwienie, gdy Groddeck zapytał
„kto u diabła zlecił panu zrobienie mego
portretu?”. Otrzymawszy odpowiedź, że
Du Buta namówili do tego przyjaciele
burmistrza, oddał portret artyście i jako
osoby mające wypłacić mu honorarium
wskazał niefortunnych zleceniodawców.
Notabene Chodowiecki, który widział
tę pracę, uznał, że bardzo dobrze oddaje rzeczywisty wygląd Groddecka34.
Du But, by nieco podratować trudną sytuację finansową, planował rozpi-
sać loterię z nagrodami w postaci swoich prac i pozyskał już nawet 75 sub-
skrybentów. Jednak tych planów nie zdołał zrealizować, skoro na licytacji jego
dobytku w październiku 1779 r. wśród wspomnianych uprzednio prac wyko-
nanych w wosku znajdowało się też popiersie nieżyjącego już wówczas „bur-
mistrza C.G. [Carla Groddecka - E.B.-Sz.]”35. Także Johann Bernoulli w relacji
z podróży ubolewał nad tym, że tak zdolny rzeźbiarz, jakim w jego ocenie był
Du But, musi żyć w Gdańsku, gdzie nie osiąga zadowalających wpływów i bra-
kuje mu zleceń36.

być jego

II. 7. Friedrich Wilhelm Du But, rysunek Daniela
Chodowieckiego, 1773 r., wg Daniel Chodowiecki,
Die Reise von Berlin nach Danzig. Die Bilder,
Hg. Willi Geismeier, Berlin 1994

33 Carl Groddeck (1699-1774) był między innymi rajcą, burgrabią królewskim, a także
burmistrzem, zob. Jerzy Trzoska, Groddeck Karol [w:] Słownik biograficzny Pomorza Nadwiślań-
skiego, red. Zbigniew Nowak, t. 2, Gdańsk 1994, s. 115-116.
34 Chodowiecki, Die Reise von Berlin..., s. 28-29. Ten fragment pominięto w polskim
tłumaczeniu dziennika (Daniela Chodowieckiego dziennik z podróży do Gdańska z 1773 roku,
oprać. Małgorzata. Paszylka, Gdańsk 2002).
35 Licytacja została zaplanowana na czwartek 7 października 1779 r. i miała się odbyć przy
Podwalu Staromiejskim, zapewne w domu mistrza murarskiego Zinnerta, u którego Du But
mieszkał, zob. WDA, 1779, nr 39, s. 503.
36 Bernoulli, Reisen durch Brandenburg..., s. 277.