Rocznik Historii Sztuki — 38.2013

Olszewska, Anna; Porębski, Mieczysław [Bearb.]; Porębski, Mieczysław [Gefeierte Pers.]: Obecność prac humanisty: o Mieczysławie Porębskim w 2013
OBECNOŚĆ PRAC HUMANISTY. O MIECZYSŁAWIE PORĘBSKIM W 2013

Biblioteka Mieczysława Porębskiego w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Fot. R. Sosin.

Dzięki uprzejmości MOCAK

metody badawczej: w odniesieniu do niej polecał historykom sztuki obserwować proces powstawania dzieła.
Wizja artysty czy uczonego w pracowni powracała też w jego rozważaniach teoretycznych. Jej wnętrze zo-
stało wskazane jako jeden z ważniejszych punktów ikonosfery137. Obok pracowni malarza, gabinet uczonego
jest więc miejscem modelowym, w którym człowiek otwiera się na świat obrazów, w odosobnieniu medytuje
nad ich przesłaniem.

* * *

Naszkicowana powyżej historia publikacji i odbioru prac współczesnego humanisty wskazuje, że dla
zachowania ich oddziaływania ważna jest interdyscyplinarność. Nauki o sztuce nie są jedynym obszarem
wykorzystania spuścizny Porębskiego. Równie często sięgają do niej literaturoznawcy oraz przedstawiciele
humanistyki reintegrowanej pod szyldem kulturoznawstwa. Porównanie historii publikacji prac tego autora ze
współczesnym ich funkcjonowaniem w obiegu akademickim wnosi, że żywotność jego dzieł waha się od 30
do około 40 lat od daty ostatniej edycji. Do rozproszonych tekstów Porębskiego z zakresu krytyki artystycznej
mniej więcej od lat 90. sięga się głównie w kontekście badań nad życiem kulturalnym epoki. Trwałość jego
przedsięwzięć kuratorskich okazała się, przynajmniej po części, ograniczona potrzebą renowacji wnętrz mu-
zeum oraz zaostrzeniem standardów interpretacji prawa autorskiego. Rekonstruując w roku 2011 pracownię
Mieczysława Porębskiego w MOCAK, wyznaczono nowy rozdział w upowszechnieniu jego prac. Biblioteka
kształtować będzie również recepcję jego przedsięwzięć, tym bardziej że miejsce działa na odbiorców na
kilku poziomach: zarówno przez dzieła sztuki, jakie się w nim znalazły, jak i zakres tematyczny udostępnio-
nego księgozbioru. Zainteresowanym umożliwia również sprawny dostęp do kompletu prac patrona. Z cza-
sem okaże się, który z elementów Biblioteki Mieczysława Porębskiego jest dla współczesnych odbiorców
najistotniejszy.