Rocznik Historii Sztuki — 42.2017

Huczmanová, Andrea: Die Stadt Joachimsthal und ihre Memorialkultur in 16. Jahrhundert: ein Beitrag zur Entstehung, Ikonographie und Auftraggebern der Bildepithapien aus der „Spitalskirche”

ANDREA HUCZMANOVA

się do upowszechnienia na tych terenach mchu refomiacyjnego. Szczególnie aktywni byli zwolennicy Lutra. Świadczą o tym liczne
epitafia, ołtarze i kaplice zachowane na przykład w Loket, Jächymovie, Krupce, Benesovie nad Ploućnicą.
W 1. połowie XVI w. powstały dzieła zdobiące kościoły św. Jachyma i Wszystkich Świętych w Jächymovie: epitafium Ruprechta
Pullachera, ołtarz mariacki fundacji Heimicha Könneritza i jego żony Barbary z domu Breitenbach oraz fragment ołtarza z przedsta-
wieniem figury św. Krzysztofa. Większość obrazów znajdujących się w kościele św. Jachyma, w tym epitafium obrazowe Ruprechta
Pullachera, spłonęła w pożarze miasta w 1873 r. i jest znana tylko z opisów. Zachowane obrazy świadczą o dużej swobodzie religijnej
panującej w pierwszych latach istnienia miasta. Dopiero około połowy XVI w. Johannes Mathesius stworzył etos Jächymova jako mia-
sta od samego swego powstania luterańskiego. Sytuacja polityczna w Królestwie Czech w 2. połowie XVI w. sprawiła, że wyznania
katolickie i luterańskie były równorzędne, co znalazło wyraz w sztuce religijnej tego okresu. Na podstawie zachowanych epitafiów nie
można jednak stwierdzić, czy w Jächymovie powstawały dzieła o ikonografii ściśle katolickiej.
Omawiane w artykule epitafia Georga Pullachera i rodziny Uthmann-Lerchenfelder, powstałe w latach 90. XVI w., są dziełami
o wymowie luterańskiej. Przedstawienie zmartwychwstania Chrystusa było zarówno wyrazem nadziei na przyszłe zmartwychwstanie
i żywot wieczny, jak i publicznym wyznaniem wiaiy członków rodzin Lerchenfelderów i Uthmannów. Głęboką wiarę w przyszłe
zmartwychwstanie oznacza także przedstawienie złożenia Chrystusa do grobu na epitafium Georga Pullachera, w którym poprzez cytaty
odwołano się do Pisma Świętego. Obecność ustępów z Biblii na epitafiach pozwala poznać w sposób syntetyczny główne zasady teo-
logiczne. Stanowią one także publiczne wyznanie wiary zmarłego wobec współczesnych i potomnych. Przykładem tego jest także obraz
rodzinny Ruprechta Pullachera, ojca Georga. Inne wątki, związane już ściśle z rekatolicyzacją, oddaje zmienienie w XVII w. ołtarza
mariackiego na ołtarz epitafijny.