Rocznik Historii Sztuki — 42.2017

Grzybkowska, Teresa: Bartholomeus Strobel młodszy redivivus – między barokową reprezentacją a videoartem: wystawa „Wrocławska Europa” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

TERESA GRZYBKOWSKA

2. Bartłomiej Strobel, Kamieniowanie św. Szczepana, 1618 (?). Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Na wystawie „Wrocławska Europa” pokazano dzieła samego Strobla oraz prace wrocławskich i pomor-
skich naśladowców, portrety kosmopolitycznych intelektualistów, dyplomatów i polityków związanych
z dworem Wazów i ze Śląskiem, a także przykłady złotnictwa na ogół fundacji wrocławskich kanoników.
Obok wspomnianej szczerozłotej figury św. Jana znalazła się niemal rzeźbiarska figura Chrystusa depczą-
cego głowę Lewiatana z wrocławskiego skarbca katedralnego, dzieło Caspra Pfistera, złotnika działającego
w latach 1598-1635. Do cenniejszych wystawionych zabytków należał srebrny ołtarzyk (1620-1625) roboty
działającego w Augsburgu Matthäusa Wallbauma, przechowywany w Muzeum Diecezjalnym w Płocku.
O myśliwskich zamiłowaniach biskupa-królewicza świadczyła strzelba inkrustowana złotem z herbami
Polski, Litwy i Szwecji, Gotlandii i Wazów. Ponadto można było zobaczyć dwie znakomite prace Strobla -
niewielki formatem, ale malarsko świetny obraz Kamienowanie św. Szczepana (1618) z Muzeum Narodo-
wego w Poznaniu (il. 2) oraz obraz Daniel i król Cyrus przed posągiem Baala (1636-1637) z Muzeum
Narodowego w Warszawie (il. 3). Święty Szczepan był symbolem prześladowanych dysydentów, popularny
zarówno w sztuce katolickiej, jak i protestanckiej. Tutaj w charakterystyczny dla siebie sposób Strobel
wyodrębnił na pierwszym planie postać w polskim współczesnym stroju. Niezmiennie zachwyca obraz
Daniela i króla Cyrusa przed posągiem Baala poruszający temat - tak artystę frapujący w Uczcie u Heroda -
nieuczciwości władzy, tu kapłańskiej wykorzystującej bałwochwalstwo. Temat z księgi Daniela posłużył
do zamanifestowania własnych poglądów, krytyki dewocji i jezuitów, których habit nosi jedna z postaci
na pierwszym planie. Jezuici spełnili ważną rolę w polityce Habsburgów. I znów tu jak w Kamienowaniu
św. Szczepana kobieta na pierwszym planie anonsuje akcję.
Pokazano kilka świetnych portretów. Friedricha Berga (1622), światłego kanonika, humanisty i dyplo-
maty, przyjaciela Nicolausa von Troiła. Znakomitym dziełem artysty jest wizerunek jego przyjaciela Mar-