Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 20.1976

Petrow, Zofia: Wystawy "Warszawie oskarża": Notatka prasowa o głosy prasy

27. Warszawa oskarża, generał Eisenhower na wystawie

właściwie cały krąg warszawski tak zwanego województwa stołecznego oraz zespół dzielnic miejskich w dawnych
granicach administracyjnych. Projekty te będą dla podkreślenia większego kontrastu i zobrazowania niemieckich
zakusów na wielkość stolicy zestawione z projektem niemieckim wykonanym przez nich w 1939/40 roku. Projekt
ten degraduje Warszawę do zakresu miasta liczącego 250.000 mieszkańców i pozbawionego tradycji architektonicz-
nej i historycznej.

Następna sala poświęcona jest Zamkowi Królewskiemu w Warszawie, który Niemcy bombardowali we wrze-
śniu 1939 r., a po opanowaniu Warszawy systematycznie i świadomie palili i burzyli. W sali zgromadzone zostały
fragmenty architektoniczne Zamku, przewiezione przez pracowników Muzeum w miesiącach od listopada 1939 do
stycznia 1940 r. z ruin na Placu Zamkowym do Muzeum Narodowego. Wystawiono tylko pewne szczątki pięknej
budowli, w lapidariach Muzeum znajdują się jeszcze inne fragmenty znanej każdemu Polakowi architektury Zamku.

Obrazy Canaletta, przedstawiające wizję dawnej Warszawy w pełnej krasie, przewiezione przez Niemców do
Krakowa, ocalały przed dalszą wędrówką na zachód i obecnie odnalezione w podziemiach Wawelu, powróciły
by zdobić salę Muzeum Narodowego.

Chwila ciszy przed sanktuarium poświęconym pamięci tych wszystkich, których Niemcy rozstrzelali na ulicach
Warszawy. Stąd przechodzimy do sal obrazujących zniszczenia archiwów, bibliotek i muzeów.