Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 20.1976

DOI article:
Petrow, Zofia: Wystawy: Lata wojny w obrazach i rysunkach, Warszawie 1945 roku w obrazach fotograficznych Jana Bułhaka, Zbrodnie niemieckie w Polsce, Warszawie 1945 roku w rysunkach Tadeusza Kulisiewicza : Głosy prasy
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
29. Zbrodnie niemieckie w Polsce, fragment ekspozycji w hallu Muzeum Narodowego

Celem wystawy jest wykazanie, że zbrodnie hitlerowskie w Polsce nie stanowią oderwanego w dziejach niem-
czyzny epizodu, lecz są punktem szczytowym — ukoronowaniem odwiecznej zaborczości germańskiej na Wscho-
dzie.

„Głos Ludu” nr 150 z dn. 1 VI46 r.

... Komisja przystąpiła do pierwszej zorganizowanej na szeroką skalę wystawy dokumentarnej p.n. „Zbrodnie
niemieckie w Polsce”. Wystawa ta najpierw otwarta będzie w Warszawie, po czym objedzie wszystkie ważniejsze
miasta naszego kraju. Honorowy protektorat nad Wystawą objęli: Prezydent KRN Bierut i Premier Rządu Edward
Osóbka-Morawski. Wystawa gromadzi eksponaty i dokumenty, obrazujące rozwój nieprzebierającej w środkach
zaborczości germańskiej, której kulminacyjny punkt osiągnął niemiecki faszyzm — hitleryzm.

Wystawa składać się będzie z szeregu działów, z których wymienić należy dział poświęcony zbrodniom
w Warszawie, obozom koncentracyjnym, egzekucjom publicznym i pacyfikacjom.

W dziale warszawskim znajdą się między innymi dokumenty zbrodni dokonanych w cieszących się ponurą
sławą kazamatach Al. Szucha, Pawiaka i „Gęsiówki”. W dziale tym znajdują się również dokumenty publicznie
wykonywanych egzekucyj it.d. Do historycznie ciekawszych dokumentów znajdujących się w tym dziale zaliczyć
należy oryginalne niemieckie plany Warszawy przyszłości, Warszawy zdegradowanej do podrzędnego 100 tysięcz-
nego miasteczka.