Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 20.1976

Petrow, Zofia: Wystawy: Lata wojny w obrazach i rysunkach, Warszawie 1945 roku w obrazach fotograficznych Jana Bułhaka, Zbrodnie niemieckie w Polsce, Warszawie 1945 roku w rysunkach Tadeusza Kulisiewicza : Głosy prasy

30. Zbrodnie niemieckie w Polsce, fragment ekspozycji

Mapa ta to dokument planowo opracowanego zniszczenia Warszawy, dokument losu, który ludności słowiań-
skiej szykowali Hitler i Himmler.

Dział obozów koncentracyjnych poza eksponatami jak: prycze, pasiaki, szubienica z 11-go bloku w Oświęci-
miu, jak puszki z cyklonem — zawierać będzie serię szkiców malarskich wykonanych w obozie koncentracyjnym
przez artystę malarza Kościelniaka. W części wystawy poświęconej publicznym egzekucjom znajdą się dwa kla-
syczne eksponaty niemieckiej cywilizacji i kultury, niemieckiego postępu i techniki: są to gilotyna i pień do wykony-
wania wyroków ścięcia.

Całości dopełnią fotografie zbrodni niemieckich oraz bardzo szczegółowo opracowana część graficzna i wy-
kresowa. Otwarcie wystawy nastąpi 5 czerwca o godzinie 12-ej w Muzeum Narodowym.

„Dziennik Ludowy” nr 154 z dn. 5 VI 46 r.

... Pierwsza sala ilustruje nam męczeństwo Warszawy. Widzimy tu zdjęcia zgliszcz i ruin, zrobione już po
powstaniu, lecz widzimy również fotografie, które robili sami SS-mani, kolekcjonując je w niewiadomym celu.

W jednej z gablotek mamy całą kolekcję zdjęć, robionych na zamówienie w okresie okupacji przez SS-mana
Alfreda Menzebana. Był on członkiem t.zw. „Sprengkomando”, które miało za zadanie ostateczne zniszczenie
stolicy Polski. Widzimy tutaj fragmenty masowych egzekucji, ruin i stosy trupów.

Jedną ze ścian zajmują zdjęcia i fotografie SS-manów z warszawskiego ghetta, żywe szkielety wygłodniałych