Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

Urbanowicz-Bujańska, Jadwiga: Ołtarz ze sceną Ecce Homo z fary krośnieńskiej
Ryc. 50. Predella ze sceną Ostatniej Wieczerzy w ołtarzu z kość. parafialnego z Krosna.

koliście biegnąca plecionka, umocowana jakby gwoździami o wyraźnie za-
akcentowanych, plastycznych główkach; trójkątne pola nad lukiem niszy
wypełniają liście akantu (ryc. 51). Skrzydlate główki, liście akantu, okucia
z kaboszonami i rolki tworzą dekorację uszu. Fryz belkowania zdobi ara-
beska z wici roślinnej, której ośrodkiem jest pęk owoców z liśćmi. Na fryzie
nad partiami bocznymi mieszczą się skrzydlate główki. Fryz kostkowy i ja-
jownica stanowią granicę fryzu i gzymsu.

Cokoły kolumn wyższej kondygnacji retabulum ozdobiono motywem
osiowym, przypominającym kwiat granatu 16), a ustawione na nich kolumny
zostały opasane, podobnie jak dolne, pierścieniem, ale poniżej połowy swej
wysokości. Ich dolną partię pokrywa ornament ślusarski, część górną zdobią
kanelury. Fryz belkowania wypełnia ornament okuciowy z kaboszonami
i rautami, a nad fryzem powtarza się motyw kostki. Przypory boczne, utwo-
rzone z silnie rozwiniętych kartuszów rolkowych, zawierają medaliony obra-
mione laurowymi wieńcami. Medalion nasady otaczał jeszcze skromny,
lekko zwinięty, owalny kartusz rolkowy, którego górna część zaginęła w czasie
rozmontowywania ołtarza w farze krośnieńskiej 17).

Ołtarz, jak wspomniano na wstępie, jest w całości złocony na podkładzie
kredowym, pociągniętym bolusem; pewne części pokrywa delikatny ornament
radełkowy lub roślinny, wyciskany przy pomocy patronów. Tło niszy z Ukrzy-
żowaniem wypełnia np. wzór granatu będącego reminiscencją wzorów tkac-
kich, gdzie indziej widać w naiwny sposób oddane kwiaty naszych pól i łąk,

18) Kolumna prawa od strony widza zrekonstruowana wraz z impostem w r. 1947.
17) Por. ryc. 48 z czasu przed przeniesieniem do Muzeum Narodowego w Krakowie.

6*