Studia i materiały archeologiczne — 14.2009

Kamieniecki, Igor: Kimmerowie
Igor Kamieniecki
Kimmerowie

W początkach epoki żelaza tereny leżące na północ od Morza Czarnego opano-
wane były przez plemiona scytyjskie, sarmackie, meockie i przez Greków. Początko-
wo, na przełomie epoki brązu i żelaza jeszcze obecni tam byli Kimmerowie. Z koń-
cem epoki żelaza (w znacznej mierze wyznaczając ten koniec) pojawiają się Goci
i Hunowie.
Zauważmy, że omawiana epoka była pod wieloma względami szczególna. Opa-
nowanie żelaza doprowadziło do rewolucyjnych zmian w życiu wszystkich społecz-
ności. Przemiany owe były tak radykalne, że istniejących w początkach epoki żelaza
poprzedników tych społeczności nie udaje się ustalić w sposób niebudzący wątpli-
wości. W omawianym okresie pojawiają się na interesującym nas obszarze także
pierwsze państwa. Przede wszystkim są to greckie miasta, wywierające ogromny
wpływ na plemiona miejscowe. Pamiętać trzeba, że na południu Azji Mniejszej
w tym czasie istnieje już szereg państw, z którymi narody Przedkaukazia od czasu do
czasu nawiązywały kontakty. Są to: Urartu na Zakaukaziu, które przetrwało do VI
wieku p.n.e., Asyria, Media, Lidia. W VI wieku p.n.e. zaczyna kształtować się
państwo w Kolchidzie, nieco później powstaje królestwo armeńskie i Albania. Dla
pełnego obrazu należy wymienić także państwa Azji Centralnej: Partię, Baktrię,
Chorezm i inne. Państwo stworzyli również Scytowie, tego samego bliscy byli
Syndowie, jedno z plemion meockich. Można powiedzieć, że są to przejawy zaprowa-
dzania wewnętrznego porządku. Dla historyków ważne jest, że począwszy od tego
okresu mamy do czynienia z narodami, których nazwy są nam znane i że dyspo-
nujemy pewną ilością danych dotyczących historii politycznej tych narodów. Stwarza
to zasadniczo nową sytuację z punktu widzenia archeologów.
Kontakty ze światem egejskim i z Azją Mniejszą istniały już wcześniej, a i w re-
jonach tych wiedziano o północnych wybrzeżach Morza Czarnego. Wiedza ta nie
została jednak utrwalona w źródłach pisanych, a przynajmniej źródła takie nie do-
trwały do naszych czasów. Dane archeologiczne wskazują na istnienie dosyć inten-

Profesor Igor Sergiejewicz Kamieniecki jest pracownikiem moskiewskiego Instytutu Archeologii Rosyjskiej
Akademii Nauk. Zajmuje się archeologią okresu antycznego i plemion Europy południowo-wschodniej. Jest
najwybitniejszym znawcą Meotów. Artykuł został napisany w 2006 roku specjalnie dla Studiów
i Materiałów Archeologicznych.