Studia i materiały archeologiczne — 14.2009

Starski, Michał: Późnośredniowieczne naczynia gliniane z zamku w Pucku
Michał Starski

Późnośredniowieczne naczynia gliniane z zaniku
w Pucku
Jednym z celów badań archeologicznych jest rekonstrukcja różnych sfer życia
codziennego ludzi na podstawie zabytków pozyskanych podczas prac wykopalisko-
wych. Nie zawsze jednak ilość, stan zachowania i stopień rozdrobnienia wydobywa-
nych przedmiotów spełniają pokładane w pracach terenowych nadzieje. Często bo-
wiem nie uprawniają one do odpowiedzi na podstawowe pytania o kształt, funkcję
i datowanie poszczególnych z nich. Podobnie jest w przypadku naczyń glinianych.
Mimo że ich ułamki w stosunkowo dobrym stanie zachowują się w ziemi, to nie-
często udaje się natrafić na niezaburzony układ nawarstwień, nasycony znaczną
i równomierną ilością fragmentów. Nie zawsze też istnieje możliwość rekonstrukcji
poszczególnych wyrobów oraz obserwacji szeroko pojętych przemian w zakresie
technologii ich produkcji, ewolucji kształtów i wreszcie w asortymencie używanych
naczyń.
Ze wskazanych wyżej względów opisywany zbiór fragmentów naczyń cera-
micznych pozyskany w toku systematycznych badań wykopaliskowych na zamku w
Pucku ma wyjątkowe znaczenie* 1. W przypadku tym zaistniały bowiem sprzyjające
okoliczności umożliwiające omówienie rodzajów i funkcji wyrobów garncarskich
używanych w gospodarstwie domowym kamienicy zamkowej w wieku XV i na po-
czątku XVI wieku, co stanowi cel niniejszej publikacji. Na podstawie zebranych
w czasie analizy bazy źródłowej danych starałem się również przedstawić ich
zróżnicowanie wewnętrzne, elementy typowe oraz zmiany, jakim podlegały w ciągu
tego okresu. Spostrzeżenia te zaprezentowałem na tle porównawczym2.

Artykuł powstał na podstawie pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr. hab. Jerzego Kruppe
i przedstawionej w Instytucie Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2001. Autor jest
pracownikiem Zakładu Archeologii Późnego Średniowiecza i Czasów Nowożytnych Instytutu Archeologii
Uniwersytetu Warszawskiego.
1 Badania prowadzone są wspólnie przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut
Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. Kierują nimi mgr M. Milewska i prof. dr hab. J. Kruppe.
Dotychczasowe wyniki publikowane są w piśmiennictwie przedmiotu (MILEWSKA, KRUPPE 1997, 2003,
2004, 2005, Kruppe, Milewska in print).
2 W artykule nie poruszono zagadnień dotyczących technologii produkcji naczyń, które zostaną omówione
w odrębnej publikacji.