Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Bulletin du Musée National de Varsovie — 12.1971

DOI Heft:
Nr. 1-2
DOI Artikel:
Dobrzeniecki, Tadeusz: Imago Pietatis: its meaning and function
DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.18819#0029
Überblick
loading ...
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
1. Since the I half of che XIIItfa century icons with the represcntation of Sorrowful Christ were used in the liturgy of
theHolyWeek Ood. Petropolitanus 105 of ca 1260 —70 (Nikaia or Constantinople) includes two suck images as an illus-
tration of Kie Gospel texts on the Crucifixion (the first of them is of character of an icon: the bust of Jesus with his side
pierced Is shown in front of the Cross). In the diaconicon of the Ghurch at Gradac (Serbia) there is a mural of the Illrd
qup-cer of ihe XIIIth century, depicting Christ for the first time in the sarcophagus, with his arms brought down and

crossed.

2. The earliest cxaniples (the XIIIth century) arc: a miniaturę in the Hildesheim Psalter, Munich, Staatsbibl. Clm 23 094>
a miniaturę in a Ven:;tian Breviary of 1291 reproduced in R. Pallucchini, I-a pitturt vene2ia.nct del Trecento, Venezia— Roma,
1964, fig. 12; a panel of the close of the XHIth century under influence of Cimabue (preserved up to 1941 in Arezzo,
Museo Civico) see E.B. Garrison, ,,Post-War Discoveries: Early Italian Painting II", The Burlington Magazine, 1947,
pp. 210 f., pl. I C; a miniaturę in a Frinciscan Missal of 1293 —1300, fol. 183v., Florence, Bibl. Mcdiceo-Laurenziana, Cod.
Pluteo XXV, 3; E.M. VcLter, "Iconographia dcl ,,Varon de dolores". Su significado y origen," Archiro Espanol de Arta,
CXLIII, 1963, pp. 197 f., fig. 4.

3. BO Wessel, ,,Cbristii3bild. j . Di e Akra Tapeinosis' * [in: ] Reallexikon zur byzantinischen Ku?ist, I, Stuttgart, 1966, col. 1031

4. According to St Thomis Afjiinis Pietas est quaedam proteslatio caritałis; morę rulgi nomen pietatis etiam in operibus
misericordiae frequentatur, see L. Schiitz, Thomas-Lexikon, Paderborn, 1895, s. v. pietas.

5. H. Brockhaus, Die Kunst in den Athosklostem, Leipzig, 1891; W. Podlaeha, Malowidła ścienne w cerktviach Bukowiny,
Lwów, 1912, pp. 47f.; G. Millet, Recherches sur l'iconographie de V Evangile aux 14e, 15e et 16e siecłes d'apres les monu~
ments de Mistra, de la Macedoine et du Mont Athos, Paris, 1916, pp. 483—488: Le Christ de pilić; J. Myslivec, Dve studie
z dejin byzantskćgo umcni, Praha, 1948, pp. 13 —52: Krislus w hrobe, rec. G. Olsr [in:] Orientalia cristiana periodica, XVII,
1951, p. 499; D.I. Pallas, Die Passion und Bestaiung Christi in Byzanz. Der Ritus — Das Bild (Frster Halbband), Diss.
Univ. Munich, 1965, pp. 197 — 289: Die Akra Tap°,inosis — Der Schmerzensmann; S. Dufrenne, ,,Images du decor de la
prothese", Revue des eludes byzantines, XXVI, 1968, pp. 207 f.; The same, Les programmes ico nagra phi ques des eglises
byzantines de Mistra, Paris, 1970, pp. 14, 32, 53, XVIII Christ de pitie (Roi de Gloire).

6. H. Loffler, Pif: Ikonographie des Schmerzensmannes. Die Entstehung des Typus und seine Entwicklung in der deutschen
Kunst,Diss. Univ, Berlin ,1922 (in typescript); E. Małe, Uart religieux de la fin du moyen age en France, Paris, 1925, pp. 99 f.;
E. Panofsky, Imago Pietatis. Ein Bcitrag zur Typengcschichte des ,,Schmerzensmaniis" und der ,,Mariii IV1ediatrix"
[in:] Festschrift fiir M.J. Friedldnder, Leipzig, 1927, pp. 261 f.; H. Schrade, „Beitragc zur Erklarung des Schmerzcns-
mannbildes'' [in:] Beitrdge zur neueren hiteraturgtschichte, XVI. Deutschkundliches Fr. Panzer zum 60. Geburtstag,
Heidelberg, 1930, pp. 164 f.; R, Bauerreis, Pie Jesu. Das Schmerzensmannbild und sein Einfluss auf die mittelalterliche
FrÓmmigkeit, Munich, 1931, pp. 3 —13: Der eucharistische Charakter des Schmerzcnsmannbildes; G. von der Osten, Der
Schmerzensmann. Typengeschichte eines deutschen Andachtsbildes von 1300 bis 1600, Berlin, 1935; H. Lossow," Ima-
go Pietatis. Eine Studie zur Sinndeutung des mittelalterlichen Andachtsbildes,'' Das Munster, II, 1949, pp. 65 f,;
D. Frey, "Ikonographische Bemerkungen zur Passionsmystik des spiiten Mittelalters," Neue Beilriige zur Archaologie und
Kunstgeschiclite Schwabens, Stuttgart, 1952, pp. 107 — 123; W. Mersmann, Der Schmerzensmann, Dusseldorf, 1952; K. Gam-
ber," Miserieordia Domini. Vom Prothesis-Bild der Ostkirche zum mittelalterlicben Erburmdechristus," Deutsche Gaue,
XLVI, 1954, pp. 46 f.; R. Barliner, ,,Bemerkungen zu einigen Darstellungen des Erlósers ais Sclimr.rzensmann,"Das
Munster, IX, 1936, pp. 97 f.; R. B merreiss, „BASILEUb TES DOXES. Ein friihes eucharistisches Bild und seine Aus-
wirkung"[in.] Pro mundi vi ta, Munich, 1960, pp. 49 f.; the same,1' Ausserliturgische eucharistische Christus-Darstellungen"
[in.] Ewjiarislia, Munich, 1960, pp. 23 f.; Vetter, op. cit.; G. Schiller, Ikonographie der christliclien Kunst. II Die Passion
Jesu Christi, Giitersloh, 1968, pp. 212 — 215: Der gregorianische Schmerzensmann; R. Woolf, The Englich Religious Lyric
in the Middle Ages, Oxford, 1968, pp. 389 — 391: History of the Imago Pietatis (also pp. 37—41); St Bernard: Homo vide,
quae pro te patior..., AH, XXI, 10.

7. Loffler, op. cit. disseusses this problem; M. Lorentz, Die Gregoriusmesse. Entstehung und Ikonographie, Phil. Diss. TJniv.
Innsbruck, 1956 p. 39—47: Der Ursprung der Imago Pietatis im Orient und ihre Yerbreitung und Wandlung im Abendland.

8. From the single figurę image of Sorrowful Christ two variants were dcvelopped: 1. the group of two Persons — Chris
and Mary, and 2. the group of Christ, Mary and St John the Evangelist. The prototype for the first of them was the los
icon used in Santa Sophia in Constantinople in the liturgy of Good Friday and Holy Saturday. This model was polychro-
med on both sides as some preserved diptychs prove as e.g. that from Meteora Monastery of the Transfiguration, foundeu
before 1381, see: The Exhibition. Byzantine Art. European Art, Athens, 1964, p. 258, No 210 (,,End of the 14th century")

9. Pallas, op. cit. p. 251: Erforschung des Archclypus: Das zu suchende Yorbild musste ein vollfiguriges sein. Zu dieser Bedin-
gung fiihrt die Tatsache dass es friihe Beispiele Christi ais Akra Tapeinosis gibt, die ihn mit dem Lendengurtel und bis zu
den Hiiften darstellen (e.g. Cod. Monac. Lat. 23094). Die Yermulung Panofskys fiir ein Auftauchen des Typus Christi —
= die Akra Tapeinosis von Anfang an in Ilalbfigur bleibt also unbegritndet. Der formale Prozess musste umgekehrt verlaufen:
von der voll — zur halbfigurigen Gestaltung; T. Dobrzeniecki," Niektóre zagadnienia ikonografii Męża Boleści" (Some
Problems of the Iconography of Man of Sorrow), Rocznik Muzeum. Narodowego w Warszaivie,~X_V, 1971,pp. 7 ff. tmotes
examples of the XIV and XVth century, which seem to confirm the opinions of Pallas.

10. The Eucharistic content of the image of Sorrowful Christ is based on the real presence of the Body and Blood — trans

23
 
Annotationen