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Bulletin du Musée National de Varsovie — 12.1971

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Nr. 1-2
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Dobrzeniecki, Tadeusz: Imago Pietatis: its meaning and function
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https://doi.org/10.11588/diglit.18819#0030
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substantiatio in the Eucharist, the bloodless sacrifice as meruoria of the bloody sacrifice of Golgotha and the Eucharist
as Holy Communion.

11. On the role of inscriptions on paintings in studiesin iconography of sacral art sec Th. v. Bogyay,, ,Deesisund Eschatologie*
Byzantinische Forschungen, II. Polychordia. Festschrift Fr. Dólger, Amsterdam, 1967, p. 68: Die Inschriften sind zugleich
die unmittelbarsten Quellen fiir die Deutung der Werke. Si? bezeugen, wie die Darsteltung vom Kiinstler, Stifter oder Besitzer
vers tanden wurde.

12. The nominał form tapeinosis may be fouad iii the description of the Suffering Servant of Jahve in Is. LIII, 8.

33. W.G. Grundmann, "Tapeinosis" [in:] Theologisches Worterbuch zum Neuen Testament, VIII, Stuttgart, 1969, pp. 1 f.

14. See Lukę XXII, 37: Dico enim vobis auoniam adhuc hoc quod scriptum est oportet impLri in me: Et cum iniąuis deputatus
est. In this statement of Christ the ćexl of Isaiah LIII, 12 is ąuoted; K.H. Schelkle, Die Passion Jesu in der lerkundigung
des Neuen Testaments, Heidelberg, 1949; I. Mussner,,,Knecht Gottes'' [in:] Bibellheotogisches Worterbuch, IT, op.844 —846.
C.T. Craig, ,,The Identification of Jesus with the Suffering Servant,''Journal of Religion, XXIV, 1944, pp. 241 f.; J. B etz,
Die Eucharistie in der Zeit der griechischen Vater II/2. Die Realpraesenz des Leibes und Blutes Jesu im Abendmahl mich
dem Neuen Testament, Freiburg i. Br., 1964, pp.26 —32: Der theologische Rahmen des urapostolischen Einsetzungsberichtes;
Die Gottesknechts-Christologic (with bibliography).

15. L. Cęrfaux, Christus in der Paulinischen Theologie. Dusseldorf, 1964, pp. 233 — 245: Der Hymnus auf Christus, den
Gottesknecht (Phil.II, 6 —11); J. Galot, La redemplion mystere d'aUiance, Paris-Bruges, 1965, pp. 122 — 124: La prćsen tation
du ,,Serviteur de Jalwe"; J. Dupont,,, Jesus-Christ dans son abaissement et son exaltation d'apres Phil. II, 6 —11," Re-
cherches de science religieuse, XXXVII, 1950, pp. 500 — 514; M. Dhainaut, , ,Les abaissements volontaires et l'exaltation
du Christ. Philippicns II, 6 —11", Bibie et vie chrćtienne, LXXI, Septembre-Octobrc, 1966, pp. 44 — 57.

16. These writers are mentioned by P. Henry [in:] Dictionnaire de la Bibie, Supplement, V, pp. 47 — 56 (among others as
Origen, Eusebius of Caesarea, Ephrem, Jerome, Augustine, Cirill of Alexandria) see also Listy więzienne Sw. Pawia,
OpracowalO.A. Jankowski OSB, Poznań, 1962, p. 524; L.Krinetzki,"Der Einfluss von Is. LII, 13 —LTII, 12 Par auf Phil.II,
6—11, "Theologische Quartalschrift, CXXXIX, 1959, pp. 157-193, 291-336; K. Romaniuk, ,,De themate Ebed Jahve
iii soteriologia Sancti Pauli." Catholic Biblical Quarterly, XXIII, 1961, pp. 14 f.; on the use of the hymn in the Liturgy
and consetmeiices of this faet for the interpretation of its meaning sec the mentions of L. Krinetzki, „Die Gottesknechts-
theologie des heiligen Paulus (Phil. II, 6 —11)," Benediktinische Monatschrift, XXXIV, 1958, pp.l80-19J; Betz, op.
cit., p. 31: Lnser Verstdndnis der Philipperhymnus von der Gottesknecht-Christologie her gewinnt noch eine Stutze, wenn
wir seinen kultischen Charakter, seine Ferwendung im Gottesdienst in Rechnung setzen... es diirftc das Abendmahl in Frage
komrnen.

17. See Cicero, II In Yerrem, 5, 66; Pro Rabirio, 5, 10. Deut. XXI, 23; Gal. III, 13; Hebr. XII, 2; I quote after Jankowski,
op. cit., p. 118.

18. National Museum in Warsaw. Calalogue of Paintings, Foreign Schoołs, I, Warsaw, 1969, No 813:,,The Master of the
Straus Madonna,,(36, 8x21,6 cm); F. Zeri, "Italian Primitives at Messrs Wildenstein," The Burlington Magazine, CVII,
1965, p. 255; L. Bellosi," Da Spinello Aretino a Lorenzo Monaco," Paragone, XVI, 1967, No 187, p. 38.

19. Jesus' head is always bent as iu the Crucifixion. This feature was to signify the obedience uf Christ to God as tiie gloss
to Jjhn XIX, 30: El inclinato capite tradidit spiritum proves: ex modo moriendi ostendit ąuod in obedientia patris mortuus
est. Linde caput inclinavitgratias agęns Dco Patri de obedientiae consummatione, de humani generis per mortem suum redemp-
tione... et de celesłis regni apertione.

20. Ad Ephesios, V, 2: Christus dilexit nos, et tradidit semetipsum pro nobis oblalionem et hostiom; see K. Romaniuk, L'amour
du Pere et du Fils da?is la soteriologic de Saint Paul, Roma, 1961.

21. Fr. Gulielmus dc Melitona [magister scholac franciscanae in Uniuersitate Parisiensi)," Opusculum super Missam,"
Ephemerides Liturgicae, XLIII, 1929, p. 404.

22. Vita Iesu Christi, pars I, cap. XXIII. De testimonio Joannis de Christa Dei Agno; see S.M.I. Bodenstcdt, The Vita Christi
of Ludolphus the Carthusian. Diss. Univ. Washington, 1944, pp. 24 — 32., Chapter II: The Sources of the Vita Christi.

23. W. Diirig, Pietas liturgica. Studien sum Frommigkeitsbegriff und zur Gottesuorstellung der abendldndischen Liturgie,
Regensburg, 1958, pp. 117 — 118: Pietas as caritas, dilectio, amor; pp. 207 — 219: Pietas ais Eigenschaft des Kyrios Jesus
Christus. The statement of this scholarin the footnote 3 on the page 214 is of hnportance to the suhject: Der eucharist i sche
Charakter, der in der Imago Pietatis ursprunglich ohne Zweifel anhaftet und der uermutlich in der Vorstellung der Liturgie
vom Kyrios Jesus Christus scinein Ursprung hat, bedarf noch der genaueren Unlersuchung; W". Bousset, Kyrios Christos,
Gottingen, 1935; F. Halin, Chris tologische Hoheilstitel. Ihre Geschichte im fr U hen Christentum, GÓttingen, 1963.

24. See Herimannus Contractus (-}- 1054) of Reichenau, Seąucnlia de Cruce:... Pietate tu, propitiator, qui gratuita ipsum te
propler nos obtuleras... Rex Chrisie, noster crucifixe, praestante tua pietate nimia, qui redemptio sola totaaua nostra tu pro-
pitians es misericordia; I quote after Diirig, op. cit., pp. 212—213.

25. A. Matejcek, Ćeska malba gotickd. Deskoue malifstvi 1350 — 1450, Praha, 1950, pp. 61, No 20-21, fig. 46, 47; J. Lauts
Altdeutsche Meister aus der Staatlichen Kunsthalle Karlsruhe, Karlsruhe, 1958, No 1, 2, fig. 1, 2.

26. On the origins and the meaning of this motive see J. Heer, Der Durchbohrte. Johanneische Begriindung der Herz-Jesu-
Yerehrung, 1966; T Dobrzeniecki, ,,U Zródel przedstawień Tron Łaski i Pietas Domini," Rocznik Muzeum Narodowego
w Warszawie, XV, 1971, p. 221—307

27. The examples of this motive in art: Hans Holbein der Altere und die Kunst der Spdtgotik, Katalog, Augsburg, 1965, No 42,
fig. 41. Schiller, op. ct*.,fig. 717: an Augsburg panel of 1517, on the sarcophagus there is an inscription: MISERICORDIAS
DOMINI IN AETERNUM CANT AB O (Ps. LXXXVIII, 2); Meister Francke und di: Kunst urn 1400, Hamburg, 1969,
No 9, pl. 27: a pauel of the Muster of St Veronica, the kneeling donator with the invocation: MISERERE MEI DEUS

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